Με κατηγορητήριο σε βάρος 11 ανθρώπων ξεκίνησε τη Δευτέρα στο Β’ Τριμελές Πλημμελειοδικείο Πειραιά, η εκδίκαση της υπόθεσης για το πολύνεκρο δυστύχημα που σημειώθηκε στο πλοίο «Norman Atlantic» το 2014. Το πλοίο εκτελούσε το δρομολόγιο Πάτρα – Ηγουμενίτσα – Ανκόνα και λίγο μετά την αναχώρησή του από το λιμάνι της Ηγουμενίτσας και συγκεκριμένα 44 μίλια ανοιχτά της Κέρκυρας. Στο επιβατικό οχηματαγωγό στο οποίο επέβαιναν τουλάχιστον 466 επιβάτες, η φωτιά κόστισε τη ζωή σε 12 ανθρώπους, με κάποιους να καίγονται ζωντανοί και άλλους να εγκλωβίζονται στο γκαράζ. Άλλοι 18, μέχρι σήμερα αγνοούνται.

Σύμφωνα με δημοσίευμα της «Εφημερίδας των Συντακτών», οι 11 κατηγορούμενοι αποτελούνται από τον διευθύνων σύμβουλο και μέτοχος της ακτοπλοϊκής εταιρείας ΑΝΕΚ, Γιάννη Βαρδινογιάννη, τον πρόεδρο της εταιρείας, πρώην δήμαρχο και νομάρχης Χανίων, Γιώργο Κατσανεβάκης, τον υποπλοίαρχο, τον αρχιφροντιστή, τον μαθητευόμενο ηλεκτρολόγο του πλοίου, έναν ναύκληρο και ναύτες που συμμετείχαν στην «έχμαση» (στερέωση, ασφάλιση) του φορτίου, καθώς και ναυτόπαιδες.

Οι κατηγορίες που τους βαραίνουν περιλαμβάνουν ανθρωποκτονία από αμέλεια κατά συρροή, εμπρησμό από αμέλεια από τον οποίο προέκυψε κίνδυνος για ανθρώπους και ξένα πράγματα, καθώς και για επικίνδυνες παρεμβάσεις στη συγκοινωνία πλοίων από αμέλεια, από τις οποίες προέκυψε κοινός κίνδυνος για ξένα πράγματα και ανθρώπους.

Όπως αναφέρει το κατηγορητήριο το οποίο παρουσιάζει το δημοσίευμα, η φωτιά προκλήθηκε από την υπερθέρμανση ενός φορτηγού ψυγείου, το οποίο δεν είχε συνδεθεί στο ρεύμα. Επίσης αναφέρεται ότι αν και η πυρκαγιά θα μπορούσε να έχει αντιμετωπιστεί εγκαίρως, ακολούθησε μια σειρά από λάθη και παραλείψεις όπως για παράδειγμα ότι στο κρίσιμο πόστο της σύνδεσης των φορτηγών ψυγείων είχε τοποθετηθεί μαθητευόμενος ηλεκτρολόγος, ενώ υπήρχαν οχήματα τα οποία είχαν στοιβαχτεί πλάι σε άλλα φορτηγά που μετέφεραν δεξαμενές ελαιολάδου, κατά παράβαση της ελάχιστης απόστασης ασφαλείας των 40 εκατοστών. Επιπλέον σε κλειστό χώρο με τον εξαερισμό να είναι περιορισμένος και με οχήματα να έχουν αναμμένες τις μηχανές τους, υπήρχε κίνδυνος υπερθέρμανσης, πρόκλησης σπινθήρων και επομένως ανάφλεξης.

Ακόμη, οι Γ. Κατσανεβάκης και Γ. Βαρδινογιάννης, σύμφωνα με το κατηγορητήριο «παρέλειψαν να παράσχουν στον Ιταλό πλοίαρχο την κατάλληλη πληροφόρηση για το φορτίο που θα έπρεπε να φορτωθεί στο πλοίο αρκετό χρόνο προ της φόρτωσης, έτσι ώστε να παρέχεται σ’ αυτόν, η δυνατότητα σχεδιασμού για κατάλληλη στοίβαξη και ασφαλή μεταφορά του φορτίου, για σωστή κατανομή των φορτηγών-ψυγείων που χρειάζονταν σύνδεση με το ηλεκτρικό ρεύμα και ώστε να διαχωρίζονται πηγές ανάφλεξης από άλλα εύκαυστα και εύφλεκτα υγρά (…) προς αποτροπή κινδύνου υπερθέρμανσης των οχημάτων και κατ’ επέκταση κινδύνου πυρκαγιάς».

Επιπροσθέτως αναφέρεται πως δεν ελήφθη από τους δύο η απαραίτητη μέριμνα ώστε να διασφαλιστεί η παρεμπόδιση της λαθρεπιβίβασης, μέσω εκπαιδευμένων φυλάκων, καθώς από τους 7-10 μη καταγεγραμμένους επιβάτες, οι οποίοι φέρεται να επέβαιναν στο πλοίο, οι έξι αγνοούνται και ένας βρέθηκε απανθρακωμένος.
Σύμφωνα πάντα με το ρεπορτάζ, η δικάσιμος ξεκίνησε με τις δηλώσεις παραστάσεων πολιτικής αγωγής από τους δικηγόρους των 35 μελών των οικογενειών των θυμάτων, των αγνοουμένων και των διασωθέντων, ενώ διαβάστηκαν επίσης και τα ονόματα των συνολικά 130 μαρτύρων κατηγορητηρίου.

Στη συνέχεια της διαδικασίας, κατέθεσε η πρώτη μάρτυρας, που ήταν υπάλληλος στο λογιστήριο του πλοίου. Η ίδια φαίνεται να επιβεβαίωσε πως τόσο η ναύλωση του πλοίου όσο και τα εισιτήρια κόβονταν από την ΑΝΕΚ LINES, η οποία και είχε μισθώσει το πλοίο και όχι από την ιταλική πλοιοκτήτρια εταιρεία.

Ακολούθως κατέθεσε, πως ο Ιταλός πλοίαρχος φέρεται να μη γνώριζε πριν το πλοίο ξεκινήσει το ταξίδι του τον ακριβή αριθμό των φορτηγών που θα στάθμευμαν στο γκαράζ του επιβατικού οχηματαγωγού πλοίου, προκειμένου να μεριμνήσει για τον ακριβή αριθμό πριζών που θα χρειαζόταν ώστε να τροφοδοτηθεί με ρεύμα οι νταλίκες – ψυγεία για όλη τη διάρκεια του ταξιδιού και να αποφευχθεί ο κίνδυνος. Όπως κατέθεσε η μάρτυρας στην ακροαματική διαδικασία, η ακτοπλοϊκή εταιρεία, ο πλοίαρχος ενημερωνόταν από την ακτοπλοϊκή εταιρεία για τη χωρητικότητα του πλοίου μετά τον απόπλου.