Προς ψήφιση τίθεται το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με το οποίο προωθούνται αλλαγές, μεταξύ άλλων, στα πρόστιμα του ΚΟΚ, τις μεταφορές, τα ταξί καθώς και εταιρείες όπως η Uber, χωρίς ωστόσο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να έχει λάβει σχετική γνώση.

Σύμφωνα με δημοσίευμα της Καθημερινής, αυτή η εξέλιξη προκαλεί προβληματισμό και ανησυχία στις αρμόδιες υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στις Βρυξέλλες, καθώς οι Ελληνικές αρχές αρνήθηκαν, παρά το γεγονός ότι υπήρξαν δύο αιτήματα από αντίστοιχες Γενικές Διευθύνσεις για επίσημη κοινοποίηση του σχεδίου νόμου.

Αναλυτικότερα, κατά το δημοσίευμα, η Γενική Διεύθυνση Εσωτερικής Αγοράς και η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού ζήτησαν από το Υπουργείο Μεταφορών την προληπτική γνωστοποίηση του κειμένου σχεδίου νόμου, ώστε να διαπιστωθεί η απουσία αντίθεσής του στο ευρωπαϊκό δίκαιο.

Η Γενική Διεύθυνση Εσωτερικής Αγοράς (DG Growth) φέρεται να ζήτησε, στις 12 Φεβρουαρίου 2018, στην προληπτική γνωστοποίηση στο πλαίσιο της Οδηγίας 2015/1535, η οποία και συνεπάγεται αρχική υποχρεωτική περίοδο αναμονής (stand still) τριών μηνών από την γνωστοποίηση. Λίγες ημέρες πριν, η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού (DG Comp) είχε με την σειρά της ζητήσει την επίσημη υποβολή του σχετικού σχεδίου στις υπηρεσίες της, για την προληπτική διάγνωση της συμβατότητας με τις ευρωπαϊκές διατάξεις ανταγωνισμού. Η ελληνική κυβέρνηση, παρόλα αυτά, όπως αναφέρεται, δεν ανταποκρίθηκε και στα δύο ως άνω αιτήματα.


Ανατροπές στον ΚΟΚ και κανόνες για τις εταιρείες διαμεσολάβησης ταξί

 
Στο νομοσχέδιο προωθούνται ριζικές αλλαγές μεταξύ άλλων, στα πρόστιμα του ΚΟΚ, τις μεταφορές, τα ταξί καθώς και εταιρείες όπως η Uber.

Όσον αφορά τον ΚΟΚ, το νομοσχέδιο προβλέπει μείωση 40% σε όλα τα πρόστιμα, με εξαιρέσεις παραβάσεις, όπως η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, τη συμμετοχή σε αυτοσχέδιους αγώνες, την παραβίαση ερυθρού σηματοδότη αλλά και stop, την επίδειξη ικανότητας, εντυπωσιασμού, ανταγωνισμού, η παράνομη προσπέραση, όπου τα πρόστιμα αυξάνονται ενώ παράλληλα εάν ο οδηγός μέσα σε πέντε χρόνια διαπράξει τρεις φορές κάποιες από τις παραπάνω παραβάσεις του αφαιρείται για πάντα το δίπλωμα οδήγησης.


Το σχέδιο νόμου ταξινομεί τις παραβάσεις του ΚΟΚ σε τρεις κατηγορίες: στις χαμηλής, μεσαίας και υψηλής επικινδυνότητας. Παράλληλα, προβλέπει τριπλάσια προσαύξηση, ανάλογα με το εισόδημα του κάθε οδηγού, ενώ καταργείται η διάταξη με την οποία αν το πρόστιμο πληρωθεί εντός 10 ημερών μειώνεται στο μισό.
 
Αναλυτικότερα, τα πρόστιμα για την πρώτη κατηγορίας είναι μέχρι 100 ευρώ, για τη δεύτερη από 101 έως 300 ευρώ και για την τρίτη από 301 έως 600 ευρώ. Προβλέπονται επίσης και δύο πρόσθετες κατηγορίες: της πολύ υψηλής συχνότητας και της αντικοινωνικής συμπεριφοράς. Και στις δύο θα αφαιρείται η άδεια οδήγησης για 60 ημέρες.
 
Τα ταξί και οι εταιρείες διαμεσολάβησης
 
Το σχέδιο νόμου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών επιχειρεί να θεσμοθετήσει ένα κανονιστικό πλαίσιο λειτουργίας για τις εταιρείες διαμεσολάβησης μεταφοράς επιβατών, καθορίζοντας για πρώτη φορά άδειες λειτουργίας με όρους και προϋποθέσεις.
 
Η κυβέρνηση προσαρμόζεται πλήρως στην απόφαση που έλαβε κάποιους μήνες πριν το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για τις υπηρεσίες της Uber ανατρέποντας τα δεδομένα αλλά και τη μέχρι σήμερα λειτουργία της εταιρείας στην ελληνική αγορά.
 
Στην συγκεκριμένη απόφαση κρίθηκε ότι οι υπηρεσίες της Uber συνιστούν μεταφορικό έργο, και προχωρά σε πλήρη ρύθμιση της λειτουργίας όλων των εταιρειών διαδικτυακής μεσολάβησης για τη μίσθωση ταξί. Οι εταιρείες διαμεσολάβησης καλούνται πλέον να αποκτήσουν ειδική άδεια και να ορίσουν νόμιμο εκπρόσωπό τους στην Ελλάδα. Σε ό,τι αφορά τη φοροδιαφυγή που έχει καταγγελθεί επανειλημμένα από τους εκπροσώπους των ιδιοκτητών ταξί, τα έσοδα των εταιρειών διαμεσολάβησης προβλέπεται να φορολογούνται με βάση την κείμενη νομοθεσία και να εκδίδονται διαφορετικά φορολογικά στοιχεία προς τους συνεργαζόμενους οδηγούς και διαφορετικά για τον επιβάτη.
 
Για την αδειοδότησή τους, οι εταιρείες διαμεσολάβησης θα καλούνται να υποβάλλουν μία σειρά από δικαιολογητικά, όπως είναι η σύμβαση ορισμένου χρόνου με τουλάχιστον τρεις οδηγούς ταξί, (διάρκειας τουλάχιστον δύο μηνών και όχι τριών ετών όπως είχε κυκλοφορήσει αρχικά) επικυρωμένες άδειες κυκλοφορίας των οχημάτων με τα οποία συνεργάζονται, στοιχεία για τις σχέσεις εργασίας με τους οδηγούς κ.α.
 
Για χορήγηση άδειας απαιτούνται, σχετική αίτηση, παράβολο 1.000 ευρώ, υπεύθυνη δήλωση ότι δεν γίνεται έλεγχος από την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων ή ενημέρωση για το λόγο που γίνεται έλεγχος. Η αρμόδια υπηρεσίας οφείλει εντός 30 ημερών να εκδώσει την άδεια. Σε περίπτωση χρήσης οχήματος για το οποίο δεν έχει καταρτιστεί σύμβαση, προβλέπεται η αφαίρεση της άδειας οδήγησης για δύο έτη, ενώ στο ίδιο διάστημα θα απαγορεύεται στους παραβάτες να ιδρύσουν άλλο φορέα διαμεσολάβησης. Σε περίπτωση που διαπιστωθεί πως λειτουργούν χωρίς άδεια, θα διακόπτεται η πρόσβαση στη συγκεκριμένη ιστοσελίδα, επίσης για δύο χρόνια. Επιπλέον οι φορείς διαμεσολάβησης μεταφορικού έργου, των οχημάτων και των οδηγών θα καταγραφούν σε ειδικό μητρώο.