Η απόφαση της κυβέρνησης να δώσει επιπλέον χρήματα στα μέσα μαζικής ενημέρωσης, και ειδικά στα τηλεοπτικά όπως έχει προαναγγείλει ο Πρωθυπουργός, δεν ρίχνει κανέναν από τα σύννεφα. Από την πρώτη -σχεδόν- δημοσίευση της λίστας Πέτσα, κανάλια, εφημερίδες και κυβερνητικά στελέχη διαμηνύουν την «πιθανότητα» να «χρειαστεί» νέα καμπάνια, για το καλό της δημόσιας υγείας, βεβαίως – βεβαίως.

Αυτή τη φορά ωστόσο, η κυβέρνηση κινήθηκε στην γνωστή πεπατημένη της… νυχτερινής κατάθεσης, και μάλιστα μέσα σε άλλο νομοσχέδιο. Αλλά ακόμα και αυτή η πεπατημένη, η βγαλμένη από το παρελθόν της χρεοκοπίας δεν αρκούσε. Γι’ αυτό το νομοσχέδιο στο οποίο κρύφτηκαν οι προβλέψεις για την ενίσχυση των ΜΜΕ ήταν -χωρίς ντροπή- το νομοσχέδιο που έρχεται «άμεσα» να στηρίξει τους πληγέντες από την κακοκαιρία του «Ιανού» των προηγούμενων ημερών. Τον ίδιο «Ιανό» του οποίου τις επιπτώσεις σχεδόν δεν είδαν στην πλειοψηφία τους τηλεοπτικά κανάλια και εφημερίδες, όπως και οι θεατές και οι αναγνώστες τους.

Η νέα «λίστα Πέτσα» που θα έπρεπε πλέον να λέγεται «λευκή επιταγή Μητσοτάκη στους καναλάρχες» και τα υπόλοιπα μέσα ενημέρωσης, δεν προβλέπει απλώς την νέα ενίσχυση για τα ΜΜΕ. Αυτή τη φορά προβλέπει «δαπάνες υπηρεσιών επικοινωνίας και ενημέρωσης» χωρίς διαγωνισμό, σε οικονομικό ύψος που «δεν μπορεί να εκτιμηθεί», με συνοπτικές διαδικασίες, και φυσικά, με απευθείας ανάθεση στην εταιρεία που θα την αναλάβει.

Ταυτόχρονα, με στόχο μόνο τα τηλεοπτικά κανάλια ενημέρωσης, παρέχει φοροαπαλλαγές για τις διαφημίσεις, μέσω «προσαυξημένης έκπτωσης» για συγκεκριμένες διαφημιστικές δαπάνες επιχειρήσεων κατά τα φορολογικά έτη 2020-2021. Κατά 100% το 2020, και κατά 60% το γιορτινό 2021, οι καναλάρχες θα πληρώσουν λιγότερα σε φόρο για τις διαφημίσεις που θα πάρουν από την αγορά, με τη μερίδα του λέοντος να πηγαίνει στους «μεγάλους». Αυτούς που από τα 20 και πλέον εκατ. ευρώ της λίστας Πέτσα μοιράστηκαν περισσότερα από τα οκτώ εκατ. ευρώ. Επιπλέον, με ένα μέτρο «στάχτη στα μάτια», η κυβέρνηση αποφασίζει την αναστολή του τέλους συνδρομητικής τηλεόρασης που καταβάλλουν οι πολίτες στους λογαριασμούς τους στις πλατφόρμες της Nova και της Cosmote, χωρίς όμως τίποτα να διασφαλίζει πως η εταιρεία που ελέγχεται από την Deutsche Telekom και η έτερη που οδεύει στην αγκαλιά του Βαγγέλη Μαρινάκη θα μετακυλήσουν την έκπτωση στους καταναλωτές. Το ύψος του ποσού αυτού εκτιμάται στα 20 εκατ. ευρώ.

Υπενθυμίζεται, αν και είναι αδύνατον να ξεχαστεί, πως στην προηγούμενη καμπάνια ενίσχυσης του Τύπου «για το καλό της δημόσιας υγείας», χρειάστηκαν περισσότεροι από τρεις μήνες για να δώσει η κυβέρνηση στη δημοσιότητα τη λίστα των ενισχύσεων, για να αποδειχθεί πως επρόκειτο για μία διαδικασία που στόχευε κατά βάση στην ενίσχυση των πέντε μεγαλύτερων ομίλων ενημέρωσης της χώρας, την ανισοβαρή υποστήριξη των φίλιων μέσων ενημέρωσης, και λιγότερο από 1% στο σύνολο του αντιπολιτευόμενου Τύπου. Ωστόσο, η προηγούμενη κυβερνητική απόφαση για την κρατική διαφήμιση ήρθε στις αρχές του περασμένου Απριλίου, όταν η πλειοψηφία του κόσμου ήταν κλεισμένη στο σπίτι της, γεμάτοι αγωνία για την υγεία και την εργασία τους.

Θυμηθείτε λεπτομέρειες για τη λίστα Πέτσα, των 20 και πλέον εκατ. ευρώ:

Τα φαινόμενα που δεν απατούν στη λίστα των 20 εκατ. ευρώ

Σήμερα, η νέα κρατική χρηματοδότηση έρχεται την ώρα που κάθε αφήγημα περί «θωράκισης» του δημοσίου συστήματος υγείας έχει καταρρεύσει, με το ανεύθυνο άνοιγμα του τουρισμού και τα ελάχιστα δρομολόγια των μέσων μεταφοράς να έχουν καταστήσει διασωληνωμένη την υγειονομική κατάσταση της κοινωνίας, και με μαθητές και φοιτητές των σχολείων και των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων της χώρας στα κάγκελα. Με τα εργασιακά διαλυμένα, τους εργαζόμενους σε ομηρία και την στρατιά ανέργων να αυξάνει, κατάσταση που αποτυπώνεται με τον πιο γλαφυρό τρόπο στους εργαζόμενους στον Πολιτισμό, που αντιμετωπίζονται ως τελευταίος τροχός της αμάξης.

«Ο Πολιτισμός γίνεται η πρώτη “Ιφιγένεια”, ακριβώς επειδή όλο το καλοκαίρι δεν έγινε τίποτα για να ενδυναμωθεί το σύστημα Υγείας, η Παιδεία και τα ΜΜΜ, ώστε να μην συμβαίνει τώρα αυτό που συμβαίνει» σημειώνει σε ανακοίνωση για την ακύρωση των παραστάσεων του ο Φοίβος Δεληβοριάς και καταλήγει ότι «η εξαθλίωσή μας δεν είναι ζήτημα κλαδικό. Είναι αρχή μεγάλων δεινών για τον τόπο. Aς την προλάβουμε», αποκαλύπτοντας την απόγνωση στην οποία έχει ήδη περιέλθει στην συντριπτική του πλειοψηφία ο καλλιτεχνικός κλάδος, με εξαίρεση πάντα τους Μαρκουλάκηδες και τους Λιγνάδηδες.

Την προηγούμενη φορά, με σκοτεινές και αδιαφανείς διαδικασίες και εν κρυπτώ για αρκετούς μήνες, η κυβέρνηση μοίρασε περισσότερα από είκοσι εκατομμύρια, τα οποία πήγαν στην πλειοψηφία τους στα μέσα ενημέρωσης που επιβάλλουν καθημερινά την ατζέντα της συζήτησης στη χώρα. Αποτέλεσμα, κανάλια και εφημερίδες φιλικά προς την κυβέρνηση στηρίχτηκαν με τεράστια ρευστότητα, οι γιατροί αναγκάζονταν να δίνουν συνεντεύξεις Τύπου στην ύπαιθρο των νοσοκομείων για να απαιτήσουν -από τότε- την κάλυψη των αναγκών του συστήματος υγείας, και περιπτώσεις όπως του Σκόιλ Ελικικού του υπουργού Βρούτση χρειάστηκαν σχεδόν μία εβδομάδα για να φτάσουν στους τηλεοπτικούς δέκτες.

Αυτή τη φορά τα πράγματα θα είναι διαφορετικά, όχι επειδή στην κυβέρνηση έβαλαν μυαλό και «κοκκίνησαν» από την κριτική που δέχθηκαν τους προηγούμενους μήνες. Τουναντίον, δεν ορρωδούν προ ουδενός, αυτό είναι βέβαιο.

Θα έπρεπε όμως να γνωρίζουν στην κυβέρνηση πως το βασικό περιεχόμενο των καναλιών σήμερα είναι το ριάλιτι, και δη, το ωμό ριάλιτι. Σε αντίθεση με τους «παίκτες» των «παιχνιδιών» αυτών, όσοι αύριο θα κλειστούν στα σπίτια τους χωρίς φαγητό, χωρίς δουλειά και γεμάτοι ανασφάλεια για την επόμενη ημέρα, δύσκολα να καθίσουν να περιμένουν ποιος θα κερδίσει το χρηματικό έπαθλο. Κυρίως γιατί στις ημέρες μας αυτό το κερδίζουν πάντα οι εντιμότατοι και μη, φίλοι του Πρωθυπουργού…