Η κυβέρνηση Μπάιντεν, στα πλαίσια των μεγάλων μεταρρυθμίσεων σε θέματα φορολογίας που θέλει να προχωρήσει, έχει προτείνει συγκεκριμένα μέτρα για την καταπολέμηση της φοροαποφυγής από μεγάλες εταιρείες. Η υπουργός Οικονομικών των ΗΠΑ, Τζάνετ Γέλεν, έχει κάνει λόγο για επιβολή ελάχιστου φορολογικού συντελεστή 21% για τις πολυεθνικές, την στιγμή που η Ουάσιγκτον ζητά να υιοθετηθεί σύστημα με βάση το οποίο οι περίπου 100 μεγαλύτερες εταιρείες σε όλο τον κόσμο θα πληρώνουν περισσότερους φόρους στις ίδιες τις χώρες όπου δραστηριοποιούνται και πωλούν υπηρεσίες.

Αυτό που ισχύει σήμερα είναι ότι κολοσσιαίες πολυεθνικές επιλέγουν να μεταφέρουν λογιστικά τα έσοδα και τα κέρδη τους σε άλλες χώρες, όπου έχουν κάνει διμερείς συμφωνίες για πιο χαμηλούς συντελεστές φορολογίας, με αποτέλεσμα να πληρώνουν φόρους ψίχουλα εις βάρος όλων. Χώρες της Ευρώπης έχουν επίσης εκφράσει την πρόθεση τους να υπάρξει μεταρρύθμιση στο παγκόσμιο σύστημα φορολογίας, ανάμεσα τους η Ιρλανδία, η Μάλτα, η Ολλανδία και το Λουξεμβούργο.  Η θέσπιση όμως συγκεκριμένου ποσοστού, ιδιαίτερα ποσοστού της τάξης του 21% που είναι πολύ υψηλότερο από αυτό στο οποίο υπόκεινται πολυεθνικές σήμερα, αναμένεται να προκαλέσει μεγάλες συζητήσεις και συγκρούσεις.

Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν κάλεσε στην ομιλία του ενώπιον του Κογκρέσου να αυξηθούν οι φόροι στα έσοδα κεφαλαίων των επιχειρήσεων και των πλουσιότερων Αμερικανών για να χρηματοδοτηθεί το σχέδιό του να γίνουν επενδύσεις και να προσφερθεί βοήθεια στις οικογένειες, χωρίς να αυξηθεί το δημοσιονομικό έλλειμμα. «Είναι καιρός οι αμερικανικές εταιρείες και το 1% των πιο πλούσιων Αμερικανών να αρχίσουν να πληρώνουν το δίκαιο μερίδιο που τους αναλογεί», δήλωσε ο Τζο Μπαίντεν, εισηγούμενος φορολογική μεταρρύθμιση για να χρηματοδοτηθεί το πρόγραμμα του, «American Families Plan».

Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν υπογράμμισε στην πρώτη του μεγάλη ομιλία ενώπιον του Κογκρέσου πως δεν επιδιώκει σύγκρουση με τη Ρωσία ή την Κίνα. «Είπα καθαρά στον πρόεδρο της Ρωσίας, Βλαντίμιρ Πούτιν, πως αν και δεν επιδιώκουμε την κλιμάκωση, οι ενέργειές τους (σ.σ. των Ρώσων) θα έχουν συνέπειες. Όμως ,θα μπορούσαμε να συνεργαστούμε όταν αυτό εξυπηρετεί κοινά συμφέροντα» είπε χαρακτηριστικά. Ο Αμερικανός πρόεδρος διαβεβαίωσε πως η κυβέρνησή του δε θέλει ούτε τη σύγκρουση με την Κίνα, όμως είναι «έτοιμη να υπερασπιστεί τα (αμερικανικά) συμφέροντα σε όλα τα πεδία». «Στις συζητήσεις που έκανα με τον πρόεδρο της Κίνας, Σι Τζινπίνγκ, του είπα ότι αντιμετωπίζουμε ευνοϊκά τον ανταγωνισμό, αλλά θα δώσουμε μάχη εναντίον άδικων εμπορικών πρακτικών, θα διατηρήσουμε ισχυρή στρατιωτική παρουσία στην περιφέρεια Ινδικού-Ειρηνικού και δε θα αποκηρύξουμε την υπεράσπιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων», τόνισε ο Τζο Μπάιντεν.

Το Ευρωπαικό κοινοβούλιο τάχθηκε υπέρ της πρότασης των ΗΠΑ για φορολογικές μεταρρυθμίσεις

Κοινό μέτωπο για τη φορολογία των πολυεθνικών με συντελεστή τουλάχιστον 21% φαίνεται ότι είναι έτοιμα να δημιουργήσουν το Βερολίνο και το Παρίσι σε συνεργασία με την Ουάσιγκτον. Οι υπουργοί Οικονομικών της Γερμανίας και της Γαλλίας εξέφρασαν ανοικτά την επιθυμία τους να στηρίξουν την πρόταση των ΗΠΑ για την επιβολή μιας τέτοιας φορολογίας, σύμφωνα με κοινή συνέντευξη που παραχώρησαν στη γερμανική εφημερίδα «Die Zeit».

Η «Die Zeit» ρώτησε συγκεκριμένα τους δύο υπουργούς Οικονομικών για το εάν έχουν μιλήσει σχετικά με τους ομολόγους τους της Ιρλανδίας, της Μάλτας και του Λουξεμβούργου για το θέμα, καθώς αυτές είναι οι χώρες που προσφέρουν σήμερα χαμηλότερους συντελεστές φορολογίας σε πολυεθνικές. Ο Σολτς περιορίστηκε να απαντήσει ότι οι διαπραγματεύσεις για το θέμα συνεχίζονται και ότι το ποσοστό του φόρου αποτελεί βασικό θέμα των διαπραγματεύσεων αυτών.

Ο υπουργός Οικονομικών της Γαλλίας Μπρουνό Λε Μερ και ο ομόλογός του από τη Γερμανία Ολαφ Σολτς είχαν συνομιλίες για την κατανομή των κεφαλαίων από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Στήριξης κατά της πανδημίας και την απόφαση να αναληφθεί από την ΕΕ χρέος 750 δισ. ευρώ ώστε να στηριχθεί η ανάπτυξη. Οι δύο υπουργοί μιλώντας από κοινού ανέφεραν ανοιχτά ότι θα συμφωνούσαν για την επιβολή ελάχιστης φορολογίας 21% σε επιχειρήσεις. «Εάν η κυβέρνηση Μπάιντεν προτείνει φόρο 21% και υπάρχει συναίνεση, αυτό θα ήταν αποδεκτό από εμάς», ανέφερε ο Λε Μερ. «Είναι σημαντικό να συμφωνήσουμε σε ένα ποσοστό – το πού θα διαμορφωθεί αυτό ακριβώς θα το αποφασίσουν οι συνομιλίες μέσα στις επόμενες λίγες εβδομάδες», είπε ο Σολτς προσθέτοντας πως «προσωπικά δεν έχω τίποτε ενάντια στην πρόταση των ΗΠΑ». «Μπορούμε να φτάσουμε σε ιστορική συμφωνία ακόμη και μέσα στο καλοκαίρι. Η αλλαγή στάσης από τους Αμερικανούς αποτελεί εξαιρετικά νέα», σχολίασε ο Λε Μερ. «Εχουμε πολλές ελπίδες για συμφωνία αυτό το καλοκαίρι. Αυτό θα αλλάξει τον κόσμο επειδή ο ανταγωνισμός στα φορολογικά είναι κακός για όλους», σημείωσε ο Σολτς.

Οι ευρωβουλευτές χαιρέτισαν σήμερα την πρόταση των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής για τη θέσπιση ενός παγκόσμιου ελάχιστου φορολογικού συντελεστή 21% στα κέρδη των εταιριών, σε ένα ψήφισμα για τους διεθνείς δημοσιονομικούς κανόνες. «Είναι επείγον να εγκαθιδρυθεί ένα ελάχιστο ποσοστό φορολόγησης των εταιριών σε διεθνές επίπεδο», ανέφερε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο σε ανακοίνωση που εκδόθηκε μετά την υιοθέτηση αυτού του κειμένου με 549 ψήφους υπέρ έναντι 70 κατά και 75 αποχές.

«Στο πλαίσιο του ΟΑΣΑ βρίσκονται σε εξέλιξη διαπραγματεύσεις για ένα σύστημα διεθνούς ελάχιστης φορολόγησης των εταιριών και προκειμένου να δοθεί τέλος στο δημοσιονομικό ντάμπινγκ στο οποίο επιδίδονται σε όλο τον κόσμο. Το σχέδιο προτάθηκε πριν από κάμποσες εβδομάδες από τις ΗΠΑ, που επιδιώκουν να αυξήσουν τα δημοσιονομικά τους έσοδα από τις επιχειρήσεις προκειμένου να χρηματοδοτήσουν ένα μαζικό σχέδιο υποδομών. Σκοπός είναι πρώτα απ΄όλα να αυξηθεί η συμβολή των επιχειρήσεων του διαδικτύου που κατηγορούνται για φοροαποφυγή λόγω των διαφορετικών φορολογικών νόμων σε κάθε χώρα. Αν οι διαπραγματεύσεις του ΟΑΣΑ αποτύχουν, οι ευρωβουλευτές εκτιμούν πως η ΕΕ θα πρέπει να προχωρήσει μόνη της και κρίνουν απαραίτητο οι φόροι να καταβάλλονται εκεί όπου δημιουργείται πραγματικά η αξία» αναφέρει η ανακοίνωση. Το ΕΚ καλεί την ΕΕ να παρουσιάσει μια πρόταση για έναν φόρο στις ψηφιακές υπηρεσίες και έναν οδικό χάρτη της Επιτροπής με διάφορα σενάρια με ή χωρίς τη συμφωνία του ΟΑΣΑ.