«Το δεύτερο νομοσχέδιο θα αποτυπώνει κεντρικές οικονομικές μας δεσμεύσεις. Μία από αυτές είναι η επαναφορά της ΕΥΔΑΠ και της ΕΥΑΘ στον έλεγχο του Δημοσίου αντί του Υπερταμείου, στο οποίο οι δύο εταιρείες αυτές είχαν εκχωρηθεί από τον ΣΥΡΙΖΑ» ανέφερε συγκεκριμένα ο Πρωθυπουργός, στην εισαγωγική του τοποθέτηση στο πρώτο Υπουργικό Συμβούλιο.

Υπενθυμίζεται ότι το ΣτΕ εξέδωσε, πριν από ενάμιση χρόνο, τον Φεβρουάριο του 2022 μία απόφαση – σταθμό, κατοχυρώνοντας τον δημόσιο έλεγχο στο νερό και απαιτώντας την επιστροφή των μετοχών της ΕΥΔΑΠ – ΕΥΑΘ, που είχαν μεταβιβαστεί στο Υπερταμείο το 2016, πίσω στο Δημόσιο.

Έξι μήνες αργότερα, η κυβέρνηση προσπάθησε να ακυρώσει την απόφαση του ΣτΕ. Τον Ιούλιο του 2022, ψηφίστηκε νόμος, μέσα στον οποίο προβλέφθηκε ότι το πλειοψηφικό πακέτο των μετοχών ΕΥΔΑΠ – ΕΥΑΘ παραμένει στο Υπερταμείο «και ούτε επιστρέφεται, ούτε παραχωρείται». Παράλληλα, σκανδαλωδώς, η κυβέρνηση φρόντισε να θωρακιστεί από το σενάριο νέας προσφυγής στο ΣτΕ. Επειδή για να προσφύγει κάποιος στο ΣτΕ απαιτείται να υπάρχει μία διοικητική πράξη, την οποία θέλει να προσβάλει, στον νέο νόμο προβλέφθηκε ότι «δεν απαιτείται επανάληψη προβλεπόμενων ενεργειών από τη νομοθεσία». Οι εργαζόμενοι της ΕΥΔΑΠ και της ΕΥΑΘ, μαζί με άλλους πολίτες, προσέφυγαν στην Επιτροπή Συμμόρφωσης του Συμβουλίου της Επικρατείας, ένα τριμελές όργανο το οποίο κρίνει το αν η νομοθετική και η εκτελεστική εξουσία συμμορφώνονται με τις αποφάσεις του Δικαστηρίου.

Τον Μάρτιο του 2023, τις ημέρες μάλιστα που η Βουλή ψήφιζε την ένταξη των εταιρειών ύδρευσης σε «ρυθμιστική αρχή», η τριμελής Επιτροπή Συμμόρφωσης του Συμβουλίου της Επικρατείας έκρινε ότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη δεν συμμορφώθηκε με τις αποφάσεις του ΣτΕ σχετικά με την επιστροφή των μετοχών της ΕΥΔΑΠ και της ΕΥΑΘ από το Υπερταμείο

Συγκεκριμένα, στο κείμενο που είχε δημοσιεύσει το TPP αναφέρεται πως:

«Το παρόν Συµβούλιο κρίνει ότι το Δηµόσιο δεν συµµορφώθηκε προς την υπ’ αριθµό 190/2022 ακυρωτική απόφαση της Ολοµελείας του Συµβουλίου της Επικρατείας.
Συνεπώς, σύµφωνα µε τα οριζόµενα στα άρθρα 3 παρ. 1 του ν. 3068/2002 και 3 παρ. 2 του π.δ. 61/2004, πρέπει να κληθεί το Δηµόσιο, διά του Υπουργείου Οικονοµικών, να συµµορφωθεί προς την δικαστική αυτή απόφαση, εντός οκταµήνου από την κοινοποίηση του οικείου πρακτικού, προθεσµία η οποία κρίνεται εύλογη ενόψει των συνθηκών (πρβλ. πρακτικό Τριµ. Συµβ. ΣτΕ 3/2018 κ.ά.).

Για τους λόγους αυτούς:

Διαπιστώνει την µη συµµόρφωση του Δηµοσίου προς την 190/2022 ακυρωτική απόφαση της Ολοµελείας του Συµβουλίου της Επικρατείας. Καλεί το Υπουργείο Οικονοµικών να συµµορφωθεί προς την εν λόγω απόφαση εντός οκταµήνου από την κοινοποίηση του παρόντος πρακτικού.»

Αναμένεται επομένως με ιδιαίτερο ενδιαφέρον η νέα νομοθετική ρύθμιση, ενώ παράλληλα, υπάρχει ανοικτό το ζήτημα της «ρυθμιστικής αρχής», που είχε καταγγελθεί ως νέα απόπειρα έμμεσης ιδιωτικοποίησης του νερού. Υπενθυμίζεται ότι επί της προηγούμενης κυβέρνησης Μητσοτάκη, είχε επιχειρηθεί να δοθεί σε ιδιώτες, μέσω ΣΔΙΤ, το Εξωτερικό Υδροδοτικό Σύστημα της Αττικής, με την ΕΥΔΑΠ τότε να μη συμμετέχει στον διαγωνισμό. Η προσπάθεια εκείνη είχε, ξανά, καταπέσει στο ΣτΕ.