
Συνέντευξη παραχώρησε η Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων Σοφία Ζαχαράκη στο OPEN, κατά την οποία ανακοίνωσε την παρουσίαση καινούριου συστήματος εισαγωγής στα Πανεπιστήμια, για άλλη μία φορά μέσα στο καλοκαίρι. Συγκεκριμένα, απαντώντας σε σχετική ερώτηση, δήλωσε:
«Πρέπει να ξέρουμε και οι προκάτοχοι στο υπουργείο αλλά και ο πρωθυπουργός ενδιαφέρονται έτσι ώστε να παρουσιάσουμε ένα στιβαρό σύστημα. Πώς θα μπορούσε να γίνει ένα εθνικό απολυτήριο όπως γίνεται σε άλλες χώρες; Γιατί να μην μπορεί να γίνει και εδώ, έτσι ώστε να μπορούμε να συλλέγουμε τον βαθμό μας; Να μπορείς να έχεις μεγαλύτερη άνεση χρόνου; Να μην είναι όλη αυτή η συμπίεση της προσπάθειας τα τελευταία χρόνια;».
Αντικατάσταση της ΕΒΕ με το Εθνικό Απολυτήριο: Είσοδος στα πανεπιστήμια μόνο με βαθμό άνω του 10
Σύμφωνα με το AlfaVita, ουσιαστικά πρόκειται για την κατάργηση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ), που είχε εισαχθεί το 2021, αλλά και για την καθιέρωση του Εθνικού Απολυτηρίου με βάση το 10. Η είσοδος στα ΑΕΙ θα προϋποθέτει μέσο όρο τουλάχιστον 10 στο απολυτήριο, δηλαδή ακόμα πιο αυστηρά κριτήρια για την είσοδο στα Δημόσια Εκπαιδευτικά Ιδρύματα Ανώτατης Εκπαίδευσης.
Ρεπορτάζ του ESOS εξηγεί αναλυτικά ότι ως ελάχιστες προϋποθέσεις για την εισαγωγή σε οποιοδήποτε δημόσιο ΑΕΙ μπορεί θα είναι:
- Ο βαθμός του Εθνικού Απολυτηρίου (ΕΑ) να είναι >=10.
- Η κάθε σχολή θα μπορεί να «απαιτήσει» μεγαλύτερη «βάση» με μέγιστο το 13.
- Επιπλέον ο μέσος όρος της γραπτής επίδοσης στα δύο μαθήματα βαρύτητας να είναι >=10.
- Το Α και το Β θα αντικαταστήσουν την σημερινή μορφή της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (Ε.Β.Ε.) τόσο ως προς την περιπλοκότητά της όσο και ως προς την ορθολογική και δίκαιη διάστασή της.
Για τη μεθεπόμενη Τρίτη, λοιπόν, 8 Ιουλίου, προσδιόρισε ο πρόεδρος της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής Χριστόδουλος Στεφανάδης, την ειδική συζήτηση για το υπό θεσμοθέτηση από τη νυν Κυβέρνηση Εθνικό Απολυτήριο.
Η Υπουργός συνέχισε ότι «και βέβαια ξέρω και τον αντίλογο ότι κάποιος θα έλεγε ότι τότε θα πρέπει να επιδιώκουμε βαθμολογία τρεις χρονιές, ήδη το κάνεις. Ήδη προσπαθούμε να έχουμε μια επίδοση η οποία να είναι ικανοποιητική από την αρχή του Λυκείου. Πόσο μάλλον δεν μπορούμε να μην εξαντλούμε και να περιορίζουμε την επίδοσή μας μόνο σε ένα τρίωρο», εξηγώντας ουσιαστικά ότι το νέο σύστημα θα λαμβάνει υπόψη του ακόμα περισσότερο την «επίδοση» των μαθητών/μαθητριών σε όλες τις τάξεις του Λυκείου.
«Νομίζω ότι πρέπει οπωσδήποτε κάποια στιγμή να κάνουμε τη μετάβαση που θα αλλάξει και τη νοοτροπία στο Λύκειο» προσέθεσε η κα. Ζαχαράκη.
«Πιο διευρυμένη χρήση Τράπεζας Θεμάτων»
«Θα έχεις πιο διευρυμένη χρήση τράπεζας θεμάτων που ήδη τα παιδιά ξέρουν σε αυτή, καθώς εξετάζουν στις υπόλοιπες τάξεις από την τράπεζα θεμάτων» είπε ακόμα η Υπουργός σχετικά με τις αλλαγές που σκοπεύει η κυβέρνηση να φέρει προς ψήφιση.
Συμπλήρωσε ότι «άρα νομίζω ότι θα μπορούσαμε να συζητήσουμε και για μείγμα βαθμολογίας εξέτασης από τράπεζα θεμάτων πολύ πιο απλωμένο στον χρόνο και σίγουρα κάτι το οποίο να αντικατοπτρίζει περισσότερο επιδόσεις ευρύτερες. Και όχι μόνο αυτό που είπαμε, το περιορισμένο, το στοιχείο της βαθμολογίας, που ξέρω ότι ούτως ή άλλως όλοι στοχεύουμε σε αυτό και πλέον είναι πολλά χρόνια που έχει δοκιμαστεί. Ξέρουμε τις δυνάμεις, ξέρουμε τις αδυναμίες τους και νομίζω ότι έχουμε και την ωριμότητα ως εκπαιδευτικό σύστημα και κοινωνία να πάμε πλέον σε κάποια αλλαγή».
Όσον αφορά τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, η κα. Ζαχαράκη ενημέρωσε ότι προχωράει κανονικά η έναρξη λειτουργίας τους, παρά τις έντονες αντιδράσεις σύσσωμης της εκπαιδευτικής κοινότητας. Συγκεκριμένα, είπε πως «έγινε μια αρχή και κάθε αρχή. Και είναι σημαντικό ότι έχουμε μια ιστορική υπέρβαση. Αφού ήρθαν οι αιτήσεις και έγιναν οι δώδεκα συν μία για του χρόνου, αυτή τη στιγμή αξιολογούνται τα ιδρύματα από την ανεξάρτητη αρχή για να δούμε ποια μπορούν να λειτουργήσουν με αυστηρό έλεγχο ως προς τις προϋποθέσεις λειτουργίας, γιατί μιλάμε για τα μητρικά πανεπιστήμια του εξωτερικού. Αμέσως μετά ξεκινά ο έλεγχος των προγραμμάτων. Γιατί μια σχολή, ένα πανεπιστήμιο μπορεί να λάβει έγκριση, αλλά πρέπει να δούμε ποιο πρόγραμμα θα λειτουργήσει».