«Μετά την χθεσινή ενημέρωση στο Υπουργείο επανέρχομαι λίγο στο θέμα του μεγέθους των τάξεων επειδή φαίνεται να επικεντρώνεται εκεί η συζήτηση και να εξηγήσω γιατί δεν έχω πεισθεί ότι έχει τόση σημασία. Η απόσταση του 1.5 μέτρου είναι σημαντική για την μετάδοση με σταγονίδια και θα πρέπει να την τηρούμε όσο μπορούμε γενικά. Όπου δεν μπορούμε θα πρέπει να βρίσκουμε τρόπο να μειώσουμε την πιθανότητα μετάδοσης με την χρήση μάσκας. Η ίδια λογική εφαρμόζεται και στα σχολεία με γενικευμένη χρήση μάσκας στις τάξεις. Οι τάξεις θα πρέπει να σημειωθεί δεν μπορούνε να θεωρούνται όπως χώροι εστίασης. Στην εστίαση υπάρχει διαρκής εναλλαγή των ατόμων που συνευρίσκονται» υποστηρίζει ο Καθηγητής στην ανάρτησή του.
Προσθέτει ότι «οι τάξεις έχουν διαρκώς την ίδια σύνθεση και έτσι μπορούμε να τις θεωρήσουμε ως κοινωνικές “φουσκάλες” ή “φούσκες” (bubbles) οπότε η λογική στην αντιμετώπισή τους είναι αρκετά διαφορετική. Καταρχήν η όποια μετάδοση στην τάξη είναι πλήρως ιχνηλατίσιμη και μπορεί να περιοριστεί με απλό περιορισμό, ενώ στην εστίαση δημιουργεί κατα κόρον “ορφανά” κρούσματα».
Αναφορικά με ερώτημα ” πόση είναι η επιβάρυνση των αποστάσεων >1.5 μέτρου στις τάξεις 25 μαθητών σε σχέση με τις τάξης 15 μαθητών;”, ο Γκίκας Μαγιορκίνης παραπέμποντας σε έναν πίνακα εξηγεί:« Για να βοηθήσω λιγάκι στην εξήγηση έχω φτιάξει ένα διάγραμμα τάξης 15 μαθητών (δεξιά). Με πράσινα βελάκια δείχνω τις ανά 2 αποστάσεις του μαθητή στο πρώτο θρανίο με όλους τους μαθητές στην δίπλα σειρά (8 αποστάσεις), για λόγους ευκολίας δεν δείχνω τις υπόλοιπες με μαθητές τις ίδιας σειράς (6 αποστάσεις). Οι αποστάσεις του μαθητή αυτού είναι 14 και όλες υπερβαίνουν το 1.5 μέτρο. Το σύνολο των αποστάσεων σε αυτήν την διάταξη είναι 120. Όπως φαίνεται και παρακάτω μία τάξη 25 μαθητών οι ανά 2 αποστάσεις είναι 325 με 13 να παραβαίνουν το όριο του 1.5 μέτρου δηλαδή μόλις το 4% όλων των πιθανών συνδυασμών. Αυτές οι “παραβάσεις” είναι μόνο σε οριζόντιο επίπεδο, και δεν επιτρέπουν την μετάδοση στον κάθετο άξονα τη τάξης».
Υπενθυμίζεται ότι κατά τη χθεσινή ενημέρωση, ο Γκ. Μαγιορκίνης επανέλαβε τα περί ατομικής ευθύνης, σημειώνοντας πως ο έλεγχος της επιδημίας αποτελεί κοινωνική προσπάθεια, συμπληρώνοντας επίσης ότι οι παρεμβάσεις έχουν διπλό στόχο, τον έλεγχο της πανδημίας και ταυτόχρονα τη διατήρηση της κοινωνικής δραστηριότητας.
Αξίζει να σημειωθεί η απάντηση που έδωσε ο καθηγητής σε ερώτηση για το άνοιγμα των σχολείων και την στρατηγική που έχει χαράξει η κυβέρνηση, μη διστάζοντας να καλύψει την κυβερνητική πολιτική, υποστηρίζοντας μάλιστα πως ενδεχόμενη αύξηση των σχολικών τμημάτων με μείωση των μαθητών ανά τάξη θα αύξανε τον κίνδυνο μετάδοσης του κορονοϊού.
Συγκεκριμένα, ο ίδιος απάντησε πως η απάντηση είναι πολύπλοκη, επικαλούμενος επιδημιολογικά μοντέλα που φέρονται να δείχνουν ότι εάν αυξηθούν οι τάξεις, μπορεί να αυξηθούν οι εστίες μόλυνσης από την αύξηση του αριθμού των εκπαιδευτικών. Ο ίδιος σημείωσε πως «δεν έχουμε μεγάλο κέρδος αυξάνοντας τις τάξεις και μειώνοντας τους μαθητές» ούτε σε επιδημιολογικό επίπεδο ούτε σε επίπεδο εκπαιδευτικό.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η ανάρτηση Μαγιορκίνη συγκεντρώνει σχόλια από μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας, που εκφράζουν απορίες για την αντίθεση αυτών των οδηγιών σε σχέση με το άνοιγμα των σχολείων τον Μάιο – Ιούνιο, ενώ παράλληλα, επιστήμονες όπως η καθηγήτρια επιδημιολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, Αθηνά Λινού, έχουν εκφράσει διαφορετικές απόψεις, σημειώνοντας ότι «δεν αρκεί η μάσκα σε τάξεις των 25 ατόμων». «Εκ περιτροπής πρέπει να γίνει το άνοιγμα των σχολείων» υποστηρίζει ο Μανώλης Δερμιτζάκης, καθηγητής Γενετικής στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου της Γενεύης.
Παράλληλα, τα μέτρα που λαμβάνουν άλλες ευρωπαϊκές χώρες ώστε να γίνει πιο ασφαλές το άνοιγμα των σχολείων καταγράφει δημοσίευμα του Αθηναϊκού Πρακτορείου. με τους βασικού άξονες στην Ευρώπη να είναι λιγότεροι μαθητές στις τάξεις, λιγότερες ώρες μαθημάτων και η μάσκα υποχρεωτική.
Υπενθυμίζεται επίσης ότι η κυβέρνηση εξετάζει την παράταση του ανοίγματος των σχολείων κατά μία εβδομάδα, σύμφωνα με τον κυβερνητικό εκπρόσωπο, Στέλιο Πέτσα.
«Αν υπάρξει μια ραγδαία αποκλιμάκωση τις επόμενες μέρες θα μείνουμε στο 7 Σεπτεμβρίου. Αλλά περιμένουμε πάντα την εισήγηση των ειδικών μέχρι τις 31 του μήνα προκειμένου να πάρουμε τις αποφάσεις μας, 1 Σεπτεμβρίου», ανέφερε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, μιλώντας στο Mega.
«Σε κάθε περίπτωση αυτό που έχει μεγάλη σημασία είναι οι γονείς να φροντίσουν ώστε να επιστρέψουν τα παιδιά τους στα αστικά κέντρα, στις οικείες τους, ώστε να έχουμε ένα διάστημα στο οποίο θα είναι με τις οικογένειές τους, θα περιορίσουν τις επαφές τους όσο είναι δυνατόν, για να μην ξεκινήσουμε τα σχολεία κατευθείαν από το σπίτι του παππού, από τις διακοπές γιατί αυτό ενέχει κίνδυνο μετάδοσης», προσέθεσε.
Παράταση μίας εβδομάδας στο άνοιγμα των σχολείων εξετάζει η κυβέρνηση