Ο ετήσιος πληθωρισμός της ζώνης του ευρώ μειώθηκε από 8,5% τον Φεβρουάριο, σύμφωνα με την εκτίμηση της Eurostat. Τον Φεβρουάριο οι τιμές καταναλωτή είχαν αυξηθεί κατά 6,5% στη χώρα μας, σύμφωνα με τη Eurostat και κατά 6,1% σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ. Την ίδια στιγμή, τα σημερινά στοιχεία της Eurostat αποτυπώνουν άνοδο του πληθωρισμού σε μηνιαίο επίπεδο κατά 1,6%, όπως καταγράφει ο παρακάτω πίνακας, κάτι που δείχνει την παραμονή της ακρίβειας στα προϊόντα.


Η επιβράδυνση οφείλεται σχεδόν αποκλειστικά στην πτώση των τιμών της ενέργειας σε σύγκριση με τον Μάρτιο του περασμένου έτους, όταν και είχε προηγηθεί η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.

Ωστόσο, ο δείκτης που δεν περιλαμβάνει τις τιμές της ενέργειας και των τροφίμων (δομικός πληθωρισμός) επιταχύνθηκε ελαφρώς στο 7,5% από 7,4% τον Φεβρουάριο.

Εξετάζοντας τις κύριες συνιστώσες του πληθωρισμού της ζώνης του ευρώ, τα τρόφιμα, το αλκοόλ και ο καπνός αναμένεται να έχουν το υψηλότερο ετήσιο ρυθμό τον Μάρτιο (15,4%, έναντι 15,0% τον Φεβρουάριο), ακολουθούμενος από τα μη ενεργειακά βιομηχανικά αγαθά (6,6%, έναντι 6,8% τον Φεβρουάριο), οι υπηρεσίες (5,0%, έναντι 4,8% τον Φεβρουάριο) και η ενέργεια (-0,9%, έναντι έναντι 13,7% τον Φεβρουάριο).

Νέες ανατιμήσεις 

Τα 7 στα 10 στελέχη της βιομηχανίας και του λιανεμπορίου δηλώνουν ότι έχουν αποφασίσει να προχωρήσουν σε νέο γύρο αυξήσεων στις τιμές μέσα στο έτος, σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε ο CEO της NielsenIQ, Βάιος Δημοράγκας, στο πλαίσιο της σημερινής εκδήλωσης της εταιρείας Nielsen- Shopper Trends Event 2023.

Ειδικότερα, σε δείγμα 32 διευθυνόντων συμβούλων από επιχειρήσεις της οργανωμένης λιανικής και της βιομηχανίας, προκύπτει πως σε ποσοστό 68% απάντησαν ότι θα υπάρξουν περαιτέρω αυξήσεις τιμών εφέτος.

Όπως προκύπτει από την έρευνα, οι νέες ανατιμήσεις θα κινηθούν έως 5% σύμφωνα με το 35% των ερωτηθέντων, ενώ 1 στους 2 απάντησε ότι οι ανατιμήσεις θα φθάσουν έως το 10%. Υπάρχει δε και ένα μικρό ποσοστό 6% που απάντησε ότι οι αυξήσεις τιμών θα φθάσουν το 20%.

Το εντυπωσιακό είναι πως οι ανατιμήσεις θα γίνουν όταν οι καταναλωτές εξαντλημένοι από την ακρίβεια μειώνουν τις αγορές ακόμη και τροφίμων πρώτης ανάγκης, καθώς και βασικών αγαθών καθημερινής χρήσης.

Ειδικότερα, το 50% των ερωτηθέντων προβλέπει μείωση της κατανάλωσης, λόγω του πληθωρισμού και των ανατιμήσεων, ωστόσο το 40% αναμένει σταθερότητα σε επίπεδο όγκου πωλήσεων στο -1-+1%.