Για τα σοβαρά ζητήματα που έχουν προκύψει στα σχολεία και τη ζωή των μαθητών και των γονέων μετά το σεισμό της 27ης Σεπτεμβρίου, η Ομοσπονδία Γονέων Κρήτης μαζί με εκπροσώπους γονέων σχολείων του Αρκαλοχωρίου, Θραψανού και Καστελλίου, πραγματοποίησε παρέμβαση στον δήμαρχο Μινώα Πεδιάδος, Μ. Φραγκάκη.

Σύμφωνα με την Ομοσπονδία, ο δήμαρχος υποστήριξε ότι ζητήθηκαν 100 οικίσκοι για τα σχολεία και το Υπουργείο έδωσε 50. Από αυτούς τους 50 οικίσκους βρίσκονται σε λειτουργία αυτή τη στιγμή μόνο οι 15 που στεγάζουν τα 2 Δημοτικά Σχολεία του Αρκαλοχωρίου σε πρωινή και απογευματινή βάρδια και επιπλέον 7 οικίσκοι που στεγάζουν το δημοτικό σχολείο Θραψανού.

Επιπλέον, όπως επισημαίνει η Ομοσπονδία, μολονότι έχουν τοποθετηθεί, δεν βρίσκονται σε λειτουργία μέχρι και σήμερα 14 οικίσκοι για το Γυμνάσιο Αρκαλοχωρίου και 7 για το Γενικό Λύκειο Αρκαλοχωρίου, οι οποίοι ούτως ή άλλως δεν επαρκούν για να ξεκινήσει πλήρως η εκπαιδευτική δια ζώσης διαδικασία. Οι 12 οικίσκοι που τοποθετήθηκαν στο Γυμνάσιο και Λύκειο Καστελλίου, θα μεταφερθούν στο Αρκαλοχώρι για τη στέγαση του ΕΠΑΛ, όταν πιστοποιηθεί η καταλληλότητα των κτιριακών εγκαταστάσεων Γυμνασίου και Λυκείου Καστελλίου.

Όπως αναφέρουν στην ανακοίνωσή τους:

«Η ίδια η κατάσταση, αλλά και η μέχρι τώρα πείρα από τις συνεχείς καθυστερήσεις δεν αφήνουν περιθώρια εφησυχασμού. Δυστυχώς δε μας καθησυχάζουν οι υποσχέσεις του δημάρχου ότι όλοι οι μαθητές θα είναι στους οικίσκους από την ερχόμενη Δευτέρα. Ιδιαίτερα για το ΕΠΑΛ Αρκαλοχωρίου η ανησυχία μας είναι ακόμα μεγαλύτερη, αφού διαφαίνεται ότι δεν θα είναι έτοιμοι οι οικίσκοι πριν το τέλος του Νοέμβρη, ενώ παράλληλα δεν έχει βρεθεί λύση για την εγκατάσταση και λειτουργία των απαραίτητων για το σχολείο εργαστηρίων.

Μας ανησυχεί ιδιαίτερα ότι η διαδικασία της αποκατάστασης των ζημιών βρίσκεται ακόμα πολύ πίσω για τα σχολεία που έπαθαν πολύ σοβαρές ζημιές, όπως το 1ο Δημοτικό Αρκαλοχωρίου, το Γυμνάσιο Αρκαλοχωρίου και το Δημοτικό Σχολείο Θραψανού. Με βάση την ενημέρωση από τον Δήμαρχο, δεν έχει ακόμα ληφθεί καμία απόφαση για την αποκατάστασή τους, δεν υπάρχει χρονοδιάγραμμα ούτε έχει εξασφαλιστεί χρηματοδότηση.

Επιπλέον, σοβαρά είναι τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί στη στέγαση του ειδικού δημοτικού Αρκαλοχωρίου μέσα στο Νηπιαγωγείο, χωρίς τους κατάλληλους βοηθητικούς χώρους για τις ιδιαίτερες ανάγκες των παιδιών. Ακόμα, σοβαρό ζήτημα είναι ότι στο Δημοτικό Σχολείο Θραψανού οι οικίσκοι δεν επαρκούν για τη στέγαση του Τμήματος Ένταξης και του Εργαστηρίου Υπολογιστών.

Έχουν ήδη περάσει σχεδόν 40 ημέρες από τον καταστροφικό σεισμό και οι μαθητές της δευτεροβάθμιας είναι χωρίς σχολεία, με το άγχος τους να μεγαλώνει και τα μαθησιακά κενά να γιγαντώνονται. Ιδιαίτερη έγνοια έχουμε για τα παιδιά που δίνουν φέτος πανελλαδικές εξετάσεις με άνισους όρους και βιώνουν έντονη ανασφάλεια για το μέλλον τους.

Παράλληλα με τις προσωρινές κατεπείγουσες λύσεις τοποθέτησης των οικίσκων για την επαναλειτουργία της δια ζώσης εκπαιδευτικής διαδικασίας, βασική μας έγνοια είναι και η πλήρης αποκατάσταση όλων των ζημιών των σχολείων με βάση τους σύγχρονους αντισεισμικούς κανονισμούς, καθώς και η ανέγερση -όπου κριθεί αναγκαίο- νέων σύγχρονων ασφαλών σχολείων με πλήρη κρατική χρηματοδότηση.

Δεν θέλουμε να ζήσουμε την ιστορία των σχολείων από παλιότερους σεισμούς που μετρούν κοντά μια δεκαετία (από το σεισμό του 2013) μέσα στα κοντέινερς, όπως το Δημοτικό Σχολείο Γαλιάς στο δήμο Φαιστού.

Και αυτός ο σεισμός αναδεικνύει για πολλοστή φορά την ανάγκη για ασφαλή σχολική στέγη που μπαίνει σε δεύτερη μοίρα από κυβερνήσεις- περιφέρεια- δήμους. Ενώ κάποια έργα που εξυπηρετούν επιχειρηματικά συμφέροντα μπορούν να υλοποιηθούν σε σύντομο χρονικό διάστημα, η σχολική στέγη όπως και μια σειρά έργα απαραίτητα για το λαό θεωρούνται «μη επιλέξιμα», καθώς με κριτήριο το «κόστος – όφελος» θεωρούνται κοστοβόρα.

Η Ομοσπονδία Γονέων Κρήτης καλεί τους γονείς να βρίσκονται σε επαγρύπνηση. Να μην κάνουν καμία έκπτωση στη διεκδίκηση των δικαιωμάτων των παιδιών τους για μόρφωση. Κανένα παιδί να μη μείνει χωρίς σχολείο. Κανένα παιδί άλλο πια στην τηλεκπαίδευση. Από Δευτέρα όλα τα παιδιά να έχουν τάξη και να κάνουν πραγματικό μάθημα με τους εκπαιδευτικούς τους!

Συνεχίζουμε να παλεύουμε ακούραστα για ασφαλή σχολική στέγη για όλα τα παιδιά! Ζητάμε να ξεκινήσουν αμέσως οι μελέτες αποκατάστασης όλων των σχολείων, και ανέγερσης νέων όπου χρειάζεται».