Η δημόσια εκπαίδευση στο ποινολόγιο, η εκπαιδευτική κοινότητα στους δρόμους
Το νομοσχέδιο υπό τον τίτλο «Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘ.Α.Α.Ε.), Ειδικοί Λογαριασμοί Κονδυλίων Έρευνας Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, Ερευνητικών και Τεχνολογικών Φορέων και άλλες διατάξεις» θα βρεθεί σήμερα στην Ολομέλεια της Βουλής προς συζήτηση και ψήφιση.
Μεταξύ άλλων, το νομοσχέδιο συνδέει την χρηματοδότηση των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων με την αξιολόγηση, ανοίγει την πόρτα στους κατόχους πτυχίων κολλεγίων για διορισμό στην εκπαίδευση και δημιουργεί ένα υπερσυγκεντρωτικό μοντέλο με υπερισχυμένες αρμοδιότητες το οποίο θα «επιβλέπει» τα πανεπιστήμια.
«Ανεξάρτητη» Αρχή επιλογής της υπουργού Κεραμέως για τη χρηματοδότηση των πανεπιστημίων
Παράλληλα, στο νομοσχέδιο εμπεριέχεται η κατάργηση της σχολικής αργίας τη μέρα των Τριών Ιεραρχών και η προώθηση της «κατήχησης» μέσω της εκπαιδευτικής διαδικασίας, καθώς και η διάταξη με την οποία αναστέλλονται τα 37 νέα πανεπιστημιακά τμήματα που θα λειτουργούσαν από το 2021 και δημιούργησε η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Παιδείας.
«Η αργία είναι για τους τεμπέληδες» η στάση Ιερώνυμου για την γιορτή Τριών Ιεραρχών
Η επαγγελματική εξίσωση των αποφοίτων των κολεγίων με τους αποφοίτους δημόσιας ανώτατης εκπαίδευσης έχει ξεσηκώσει πληθώρα αντιδράσεων με τη Σύγκλητο του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου να θέτει ζήτημα αντισυνταγματικότητας, ενώ το Πρυτανικό Συμβούλιο του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων υπογραμμίζει ότι όλες οι σχετικές ενστάσεις αφορούν «μείζονα ακαδημαϊκά, ηθικά και θεσμικά ζητήματα».
Όπως αναφέρουν α) δεν θα πρέπει να παραβλέπεται η «διακρίβωση των υψηλών ακαδημαϊκών προσόντων» των εκπαιδευτικών β) τα παραρτήματα ευρωπαϊκών Πανεπιστημίων στην Ελλάδα δεν διαθέτουν αξιολογημένα και συγκρίσιμα προγράμματα σπουδών με τα ελληνικά ΑΕΙ, ενώ η εισαγωγή νέων φοιτητών σε αυτά δεν γίνεται μέσω των πανελλαδικών εξετάσεων και γ) οι φοιτητές των κολεγίων αποκτούν αυτόματα ένα προνόμιο που δεν παρέχεται στους μαθητές εκείνους που θα μπορούσαν να σπουδάσουν σε κολέγια, αλλά δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να πληρώσουν δίδακτρα. Αυτό εγείρει θέματα άνισης και άδικης μεταχείρισης, προσκρούοντας ταυτοχρόνως στις πρόνοιες του άρθρου 16 του Συντάγματος.
Ο Σύλλογος Διδακτικού προσωπικού της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ εξηγεί ότι «το συγκεκριμένο άρθρο αποσυνδέει τη χορήγηση άδειας ασκήσεως επαγγέλματος σε πτυχιούχους καθηγητικών σχολών από εκπαιδευτικά ιδρύματα της αλλοδαπής (ήτοι και από ιδιωτικά κολλέγια που λειτουργούν στην Ελλάδα ως παραρτήματα ξένων ΑΕΙ) από την αναγνώριση της ακαδημαϊκής ισοτιμίας των πτυχίων που χορηγείται από τον ΔΟΑΤΑΠ», διευκρινίζοντας πως με αυτό τον τρόπο καταργείται εμμέσως το άρθρο 16 το οποίο προβλέπει ότι «η ανώτατη εκπαίδευση παρέχεται αποκλειστικά από ιδρύματα που αποτελούν νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου με πλήρη αυτοδιοίκηση».
Στην Αθήνα, πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο αναμένεται να πραγματοποιηθεί στα Προπύλαια, στις 12:30, ενώ θα ακολουθήσει πορεία προς τη Βουλή.
Στη Θεσσαλονίκη, συγκέντρωση θα πραγματοποιηθεί στο Άγαλμα Βενιζέλου, στις 12:30, και θα ακολουθήσει πορεία έως το ΥΜΑΘ.
Αντίστοιχες κινητοποιήσεις έχουν προγραμματιστεί και σε άλλες πόλεις της Ελλάδας.
Δεκάδες εκπαιδευτικοί Σύλλογοι, ΕΛΜΕ, ΣΕΠΕ, καθώς και οι Ομοσπονδίες, εξέδωσαν ανακοινώσεις εκφράζοντας την αντίθεσή τους στις προωθούμενες αλλαγές στην Εκπαίδευση.
Μεταξύ άλλων η ΔΟΕ αναφέρει στο κάλεσμά της: «Η κυβέρνηση, με πρόσχημα την ανάγκη προσαρμογής της Ελλάδας στην κοινοτική οδηγία 2005/36, προχωρά στην ολέθρια για τη δημόσια εκπαίδευση κίνηση υποβάθμισης του κύρους των πανεπιστημιακών πτυχίων και την εξίσωσή τους με τους τίτλους κολλεγίων. Είναι τραγικό να ανοίγει ο δρόμος για την είσοδο στην εκπαίδευση των αποφοίτων μεταδευτεροβάθμιων σχολών (κολλέγια) την ίδια στιγμή που από την προκήρυξη της ειδικής αγωγής και από ότι φαίνεται και της γενικής αποκλείστηκαν οι συνάδελφοί μας απόφοιτοι των 2ετών Παιδαγωγικών Ακαδημιών και Σχολών Νηπιαγωγών οι οποίοι, όχι με δική τους υπαιτιότητα αλλά της πολιτείας, δεν κατέχουν τίτλο εξομοίωσης».
Από την πλευρά της η ΟΛΜΕ σημειώνει: «Η διάταξη αυτή ταυτίζει επαγγελματικά δικαιώματα με ακαδημαϊκά προσόντα και καταργεί στην ουσία τον υπεύθυνο για την ακαδημαϊκή ισοτιμία φορέα που είναι ο ΔΟΑΤΑΠ. Στα βήματα προηγούμενων αντιεκπαιδευτικών μέτρων, τα πτυχία των ιδιωτικών κολεγίων, που με τον ν.4635/30.10.2019 διαθέτουν πλέον επαγγελματική ισοτιμία με τα πτυχία των ελληνικών ΑΕΙ, θα θεωρούνται και τυπικό προσόν μόνιμου διορισμού και πρόσληψης αναπληρωτών. Η κυβέρνηση παρακάμπτει πλαγίως το άρθρο 16 που δεν μπορεί να αλλάξει με συνταγματική αναθεώρηση».
Η ΟΙΕΛΕ τονίζει: «Επιχειρείται μια ακόμη πιο βαθιά τομή στην εκπαίδευση που θα έχει πρωτοφανείς, οδυνηρές συνέπειες κυρίως για τους μη προνομιούχους».
Την κινητοποίηση των εκπαιδευτικών στηρίζει και η ΑΔΕΔΥ, με ανακοίνωση που εξέδωσε.