Κατά τη διάρκεια της ομιλίας του στην Ολομέλεια της Βουλής για το νομοσχέδιο με τίτλο «Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης, Ειδικοί Λογαριασμοί Κονδυλίων Έρευνας Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, Ερευνητικών και Τεχνολογικών Φορέων και άλλες διατάξεις»  που προωθεί η κυβέρνηση για την ιδιωτικοποίηση των δημοσίων πανεπιστημίων, ο πρωθυπουργός έκανε λόγο για «τολμηρή και συνεκτική δέσμη μεταρρυθμίσεων που απελευθερώνουν την ανώτατη εκπαίδευση από τον ασφυκτικό έλεγχο του υπουργείου».

Ισχυρίστηκε πως το  τρίπτυχο «σχεδιασμός-αξιολόγηση-ευελιξία» συμπυκνώνει το περιεχόμενο και τους στόχους των νέων διατάξεων που εισηγείται η κυβερνητική πλειοψηφία, ενώ ανέφερε πως οι προωθούμενες αντιλαικές μεταρρυθμίσεις στον χώρο της παιδείας αποτελούν «νησίδες προόδου και αριστείας». Επανέλαβε πως σκοπός της κυβέρνησης είναι να συνδέσει την αξιολόγηση των πανεπιστημίων με τη χρηματοδότηση τους από τα κρατικά ταμεία.

«Παρά το μεθοδικό ξήλωμα της μεταρρύθμισης του 2014, οι “εργάτες” του επιμένουν να προκόβουν. Οι νησίδες προόδου και αριστείας είναι εδώ. Έχω βαθιά πίστη στον ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο το οποίο θα μπορέσει να ανοίξει πραγματικά τα φτερά του, μόνο αν του δοθούν οι δυνατότητες να αποφασίζει το ίδιο για το ταξίδι του στη γνώση και στην έρευνα, κάτι που επιχειρεί να κάνει το συγκεκριμένο νομοσχέδιο. Είναι μια πρόταση ελευθερίας και ευθύνης για τα δημόσια πανεπιστήμια.

Η χώρα αποκτά Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης. Ένα όργανο που έρχεται να αντικαταστήσει την παλαιά ΑΔΙΠ με διευρυμένες, με ενισχυμένες αρμοδιότητες. Να αποτελέσει θεσμικό αντίβαρο στις όποιες παρεμβάσειες εκάστοτε κυβέρνησης, εκάστοτε υπουργού.

Κάνουμε και το επόμενο βήμα να συνδέσουμε την αξιολόγηση των πανεπιστημίων με τη χρηματοδότησή τους. Το κράτος εξακολουθεί να εγγυάται τη βιωσιμότητα των σχολών. H ετήσια επιχορήγηση θα καταρτίζεται κατά 80% βάσει αντικειμενικών δεδομένων, αριθμός των φοιτητών, κόστος σπουδών, γεωγραφική θέση του κάθε ιδρύματος. Όμως, σε ποσοστό 20% θα καθορίζεται από δείκτες, που θα επιλέγουν τα ίδια: η ποιότητα της διδασκαλίας, η πρωτοτυπία της επιστημονικής έρευνας και η δυναμική εξωστρέφεια. Όλα αυτά θα αποτελούν, έτσι, κίνητρα για μεγαλύτερη κρατική χρηματοδότηση.

Παράλληλα, ισχυρίστηκε πως οι νέες ρυθμίσεις απαλλάσσουν τους επιστημονικούς υπεύθυνους των ερευνών από τα διαδικαστικά βάρη, ενώ η λειτουργία των ΕΛΚΕ γίνεται απλούστερη και πιο γρήγορη, περισσότερο διαφανής και λιγότερο γραφειοκρατική.

Τόνισε ότι τα πανεπιστήμια θα αποκτούν τα ίδια τη δυνατότητα να καθορίζουν μόνα τους την πορεία τους, διαχειριζόμενα ανάλογα και τους πόρους τους. «Έτσι αντιλαμβάνομαι το αυτοδιοίκητο των πανεπιστημίων. Οι μεταρρυθμίσεις για τις οποίες μιλάμε σήμερα δεν θα στοιχίσουν ούτε ένα ευρώ στα δημόσια ταμεία. Οι μεγάλες αλλαγές συχνά δεν είναι ζήτημα χρημάτων, αλλά απόφασης».

Δυναμική απάντηση στα σχέδια Κεραμέως για την Παιδεία

Νέες κινητοποιήσεις εκπαιδευτικών και φοιτητών την Πέμπτη

Η Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών (ΑΣΕ) χαιρέτησε τη μεγάλη συμμετοχή στην απεργιακή κινητοποίηση της Τρίτης στην Αθήνα και σε άλλες πόλεις, ενώ κάλεσε σε νέα κινητοποίηση την Πέμπτη, ημέρα ψήφισης του νομοσχεδίου στην Ολομέλεια, καταγγέλλοντας «την άθλια τακτική της κυβέρνησης, του υπουργείου Παιδείας και της υπουργού Ν. Κεραμέως» και ζητώντας ακόμα πιο μαζική συμμετοχή. Αναλυτικά η ανακοίνωση της ΑΣΕ:

«Χαιρετίζουμε τους συναδέλφους που συμμετείχαν στη σημερινή απεργιακή κινητοποίηση και στη μεγάλη συγκέντρωση στο κέντρο της Αθήνας και σε άλλες πόλεις. Ακούστηκε δυνατά η φωνή των εργαζομένων και των φοιτητών ενάντια στο νομοσχέδιο της κυβέρνησης της ΝΔ που βαθαίνει την ιδιωτικοοικονομική λειτουργία των ΑΕΙ, συνδέει την αξιολόγηση με τη χρηματοδότησή τους, εξισώνει τα πτυχία των ΑΕΙ με τα κολέγια και τιμωρεί νεοδιόριστους και αναπληρωτές με 3ετή αποκλεισμό από τους πίνακες σε περίπτωση αδυναμίας ανάληψης υπηρεσίας.

Για μια ακόμη φορά η κυβέρνηση “υποδέχτηκε” την κινητοποίηση με ισχυρές αστυνομικές δυνάμεις, παρατάσσοντας τα ΜΑΤ απέναντι στους εκπαιδευτικούς και τους φοιτητές που ζητούσαν το αυτονόητο, να αποσυρθεί συνολικά το νομοσχέδιο που προχωράει παραπέρα την ιδιωτικοποίηση της Εκπαίδευσης!».