Ένα έργο (Non Fungible Token, NFT) του Pak, γνωστότερου καλλιτέχνη της νέας αυτής μορφής Τέχνης*, με τίτλο Censored, Λογοκριμένος, κατάφερε, την προηγούμενη εβδομάδα, να συγκεντρώσει ποσό αντίστοιχο 52,7 εκατομμυρίων δολλαρίων, για την νομική υποστήριξη του δημοσιογράφου και ιδρυτή των Wikileaks, Τζούλιαν Ασάνζ, που συνεχίζει να αγωνίζεται ενάντια στην εξοντωτική εναντίον του επίθεση που έχουν εξαπολύσει οι ΗΠΑ. Η πώληση του έργου έγινε μέσω της ομάδας AssangeDAO (σσ DAO: Decentralized Autonomous Organization, αποκεντρωμένος αυτόνομος οργανισμός, κοινότητα που λειτουργεί ως οργάνωση με στόχο την απελευθέρωση του Ασανζ). To πρώτο τμήμα του έργου του Pak, με τίτλο Ρολόι, clock, που πουλήθηκε ακριβότερα όλων, μετρά τις μέρες που περνά φυλακισμένος ο Τζούλιαν Ασάνζ. 

Η αληθινή ταυτότητα του Pak, που παλιότερα υπέγραφε ως Murat Pak, δεν είναι γνωστή. Ακολουθώντας τα βήματα του Banksy, ο καλλιτέχνης προστατεύει την προσωπική του ζωή, παρεμβαίνοντας όμως μέσω του έργου του – και όχι μόνον – στο κοινωνικό γίγνεσθαι. Είναι και ο ίδιος προγραμματιστής και έχει επενδύσει και στηρίξει πολλαπλώς τα κρυπτονομίσματα. Δουλεύει κυρίως NFT και έχει το ρεκόρ τιμής πώλησης έργου στον τομέα. 

Τα δικαστικά έξοδα της υπεράσπισης του Ασάνζ, ακόμη και με δωρεάν τις υπηρεσίες που προσφέρουν οι ίδιοι οι δικηγόροι, είναι τεράστια, καθώς πέρα από τα καθαρά δικαστικά έξοδα απαιτείται και πολυεθνική έρευνα, με ότι αυτό συνεπάγεται. Από την απαγωγή του Ασάνζ από την πρεσβεία του Ισημερινού στο Λονδίνο, το 2019, έχει ξεκινήσει σειρά δικαστηρίων στη Βρετανία, ακολουθεί ένα τουλάχιστον ακόμη, και κατόπιν, με την εξάντληση των ένδικων μέσων στη Βρετανία, η προσφυγή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, και οι όποιες δίκες, ο μη γένοιτο, στις ΗΠΑ. Τυχόν έκδοσή του στις ΗΠΑ, δεν σημαίνει μόνον την ανάγκη δικαστικής αρωγής, καθώς αντιμετωπίζει ποινές άνω των 175 ετών, διωκόμενος με τον (αντικομμουνιστικό νόμο) του 1917 περί κατασκοπείας, αλλά απειλεί την ίδια του την ζωή, αφού η φυσική του εξόντωση υπήρξε κυρίαρχο σενάριο στη CIA και το Στέητ Ντηπάρτμεντ. 

Το βιβλίο του Νιλς Μέλζερ

Εν τω μεταξύ, μόλις κυκλοφόρησε το βιβλίο του ειδικού απεσταλμένου του ΟΗΕ για τα βασανιστήρια, Νιλς Μέλζερ, με τίτλο «Η δίκη του Τζούλιαν Ασάνζ» (The Trial of Julian Assange, A Story of Persecution, Verso books, Φεβρουάριος 2022), στο οποίο καταγράφεται όλη η φρίκη την οποία έχει ζήσει ως σήμερα και συνεχίζει να βιώνει ο ιδρυτής των Wikileaks. Στο βιβλίο, ο Μέλζερ σημειώνει ότι αρχικά είχε αρνηθεί να ασχοληθεί καν με την υπόθεση Ασάνζ, γιατί θεωρούσε πως επρόκειτο για «έναν βιαστή, νάρκισσο και χάκερ» από όσα είχε διαβάσει στα μέσα ενημέρωσης και «δεν μπορούσε να είναι αντικειμενικός». Όμως όσο έφταναν σε εκείνον στοιχεία, και ειδικά λόγω της παρέμβασης της ακτιβίστριας γιατρού Σάντρα Κρόσμπυ, τόσο πείθονταν ότι η δίωξη του Ασάνζ είναι καθαρά πολιτική. Μετά την εξέταση των ιατρικών δεδομένων, τις επαφές του με τον Ασάνζ και τις επισκέψεις του στη φυλακή υψίστης ασφαλείας Μπέλμαρς, στο Λονδίνο, όπου κρατείται, η γνώμη του άλλαξε πλήρως. 

Σε άλλο σημείο τονίζει πως ο νόμος περί κατασκοπείας, με τον οποίο διώκεται από τις ΗΠΑ ο Ασάνζ, «δεν επιτρέπει κανενός είδους υπεράσπιση του κατηγορουμένου .. Από τη στιγμή που αποδειχθεί ότι ο κατηγορούμενος κοινοποίησε διαβαθμισμένα έγγραφα, αυτομάτως είναι καταδικασμένος… δεν υπάρχει καν δικαίωμα να τον υπερασπιστεί κάποιος με τη λογική του δημοσίου συμφέροντος». Ο Ασανζ κατηγορείται γιατί ακριβώς αποκάλυψε διαβαθμισμένα έγγραφα, τα οποία έφεραν στο φως εγκλήματα πολέμου των ΗΠΑ. 

Κατά τον Μέλζερ, «οι ΗΠΑ και οι σύμμαχοί τους φοβούνται  τον Ασανζ και θέλουν να τον μετατρέψουν σε παράδειγμα προς αποφυγή, ώστε να μη τολμήσουν άλλοι να κάνουν την πραγματική ζημιά που μπορούν να κάνουν οι δημοσιογραφικές αποκαλύψεις.. Για ποιό πράγμα ακριβώς τον κατηγορούν; ακόμη και οι περί βιασμού κατηγορίες από τις σουηδικές αρχές κατέπεσαν, γιατί δεν είχαν στοιχεία να τον διώξουν.. Το συμπέρασμά μου είναι πως ο στόχος της δίωξης του Ασανζ δεν είναι να τιμωρηθεί για κάποιο έγκλημα. Είναι να εμποδιστούν οι δημοσιογράφοι να ακολουθήσουν το παράδειγμά του». 

*Τα NFTs είναι ιδιοκτησίες πληρωμένες με κρυπτονομίσματα, με καταγραμμένο τον ιδιοκτήτη των ψηφιακών στοιχείων που έχουν πωληθεί – κυρίως έργων τέχνης σε ψηφιακή μορφή (εικόνες, memes, βίντεο) και παιγνιδιών.