Με 5,5 εκατ. ευρώ για «επικοινωνιακές προβολές» αποχαιρέτισε το Μαξίμου ο Πέτσας
Από την περασμένη Δευτέρα, 4 Ιανουαρίου, η θέση του κυβερνητικού εκπροσώπου και αρμόδιου για τα μέσα ενημέρωσης δεν ανήκει στον Στέλιο Πέτσα, αλλά στον νέο εκπρόσωπο της κυβέρνησης, Χρήστο Ταραντίλη. Ωστόσο, σύμφωνα με τις αποφάσεις που δημοσιεύτηκαν στην Διαύγεια, ο μέχρι πρότινος κυβερνητικός εκπρόσωπος φρόντισε την τελευταία του -στην κυριολεξία- ημέρα στο γραφείο του Μεγάρου Μαξίμου να βάλει την υπογραφή του σε χρηματοδοτήσεις εκατομμυρίων ευρώ που στοχεύουν σε «επικοινωνιακή προβολή» διαφόρων φορέων, χωρίς περισσότερες λεπτομέρειες, προκαλώντας ερωτηματικά για την βεβιασμένη αυτή πράξη.
Συγκεκριμένα, στην κρατική ιστοσελίδα διαφάνειας δημοσιεύτηκαν την 4η Ιανουαρίου πράξεις που εγκρίνουν ποσά που αγγίζουν τα 4,7 εκατ. ευρώ και φέρουν την υπογραφή του Στέλιου Πέτσα ως υφυπουργό παρά τω πρωθυπουργώ, παρότι εκείνη ήταν η τελευταία ημέρα του στο γραφείο ως κυβερνητικός εκπρόσωπος. Στα χρήματα αυτά, προστίθενται ακόμα σχεδόν 900.000 ευρώ που υπεγράφησαν τις προηγούμενες ημέρες, με τις συνολικές δαπάνες που ενέκρινε ο τέως κυβερνητικός εκπρόσωπος λίγο πριν πάρει «μετάθεση» ως υφυπουργός του νέου υπουργού Εσωτερικών, Μάκη Βορίδη, να φτάνουν τα 5,5 εκατ. ευρώ.
Πιο συγκεκριμένα, ο Στ. Πέτσας υπέγραψε την έγκριση δαπανών για το «πρόγραμμα επικοινωνιακής προβολής» των παρακάτω φορέων:
- Ίδρυμα νεολαίας και δια βίου μάθησης – 962.794,70 ευρώ
- Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου – 1.990.600 ευρώ
- Ειδική υπηρεσία διαχείρισης επιχειρησιακού προγράμματος Θεσσαλίας – 520.000 ευρώ
- Περιφέρειας Θεσσαλίας για το έτος 2021 – 882.000 ευρώ
- Ειδική υπηρεσία διαχείρισης επιχειρησιακού προγράμματος Δυτικής Ελλάδας – 343.000 ευρώ
- Ειδική υπηρεσία διαχείρισης επιχειρησιακού προγράμματος Κρήτης – 325.000 ευρώ
- Δήμος Αρταίων – 254.688 ευρώ
- Ειδική υπηρεσία διαχείρισης του προγράμματος ανταγωνιστικότητα επιχειρηματικότητα και καινοτομία του υπουργείου ανάπτυξης – 100.000 ευρώ
- Δήμος Πάρου – 81.587,12 ευρώ
- Ειδική γραμματεία διαχείρισης ιδιωτικού χρέους – 74.400 ευρώ
- Ειδική υπηρεσία στρατηγικής σχεδιασμού και αξιολόγησης της εθνικής αρχής συντονισμού ΕΣΠΑ του υπουργείου ανάπτυξης – 47.120 ευρώ
Για τις εσπευσμένες αυτές εγκρίσεις τόσο μεγάλων ποσών από την πλευρά της κυβέρνησης προς διαφόρους φορείς δεν έχει υπάρξει κάποια επίσημη ανακοίνωση ή τεκμηρίωση για την ανάγκη διάθεσης των ποσών. Ωστόσο, από τα πρώτα σχόλια που δημοσιεύτηκαν στον Τύπο με την αντικατάσταση του Στέλιου Πέτσα με τον Χρήστο Ταραντίλη, προέκυψε πως ο νέος κυβερνητικός εκπρόσωπος δεν θα αναλάβει τις αρμοδιότητες του προκατόχου του αναφορικά με τις χρηματοδοτήσεις.
Συγκεκριμένα, στην Καθημερινή γράφτηκε πως οι αρμοδιότητες της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης που είχε ο Στ. Πέτσας θα περάσουν πλέον στον εκλογολόγο του Κ. Μητσοτάκη, Θοδωρή Λιβάνιο, που στον πρόσφατο ανασχηματισμό μετακινήθηκε στο Μέγαρο Μαξίμου ως υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ. Μάλιστα, στο Πρώτο Θέμα που γράφτηκε κάτι αντίστοιχο, μεταφέρθηκε η ρήση του νέου κυβερνητικού εκπροσώπου πως «Παιδιά, εγώ μ’ αυτά δεν είμαι καλός», αναφορικά με την «δύσκολη δουλειά» των ρουσφετιών και άλλων σχέσεων με τα μέσα ενημέρωσης, με τη σημείωση πως αυτή τη δουλειά την ανέλαβε ο στενός συνεργάτης του Κ. Μητσοτάκη, και εκείνος που πρωτοστάτησε στη διαδικτυακή προεκλογική καμπάνια της Νέας Δημοκρατίας.
Χρήματα πάνε και έρχονται στα ΜΜΕ
Αξίζει να σημειωθεί πως η έγκριση των χρηματοδοτήσεων αυτών έρχεται μόλις λίγες ημέρες από την έγκριση ποσού που φτάνει τα 18,5 εκατ. ευρώ για το υπουργείο Υγείας, στα πρότυπα της λίστας Πέτσα, με τη νέα «λίστα Κικίλια» να προορίζεται για την χρηματοδότηση των μέσων ενημέρωσης, με σκοπό την προώθηση μηνυμάτων για τον εμβολιασμό του πληθυσμού. Σημειώνεται πως τα μέλη της Επιτροπής που θα αναλάβει να διαχειριστεί το νέο πακέτο εκατομμυρίων ευρώ από την κυβέρνηση ορίστηκαν μόλις την περασμένη εβδομάδα με απόφαση του ίδιου υπουργού, Βασίλη Κικίλια.
Στα 18,5 εκατ. ευρώ η λίστα Κικίλια για την καμπάνια εμβολιασμού στα ΜΜΕ
Στα παραπάνω, θα πρέπει κανείς να προσθέσει τα 20 και πλέον εκατ. ευρώ της λίστας Πέτσα που ξεχώρισε για τις αδιαφανείς διαδικασίες που ακολουθήθηκαν για την διανομή τους σε συστημικά μέσα ενημέρωσης στο πλαίσιο του «Μένουμε Σπίτι» της πρώτης καραντίνας, με τη μερίδα του λέοντος στα μεγάλα τηλεοπτικά κανάλια και εκδοτικούς ομίλους, ενώ ακόμα δύο εκατ. ευρώ διατέθηκαν στους τηλεοπτικούς σταθμούς, και πάλι για μηνύματα για τον κορονοϊό.
Επίσης, παροχές σε εκδότες και καναλάρχες έχουν παραχωρηθεί με διαφόρους τρόπους, κυβερνητικές αποφάσεις και τροπολογίες για φοροελαφρύνσεις και αναβολές φόρων, ενώ στις αρχές Δεκεμβρίου, το νομοσχέδιο Πέτσα για τη λειτουργία των μέσων ενημέρωσης που προκάλεσε τις έντονες αντιδράσεις εργαζόμενων για την αποδόμηση των εργασιακών συνθηκών, προέβλεπε ακόμα ευεργετικές διατάξεις για εκπτώσεις των δόσεων για τις τηλεοπτικές άδειες σε κραυγαλέα ποσοστά, δώρα και στην Digea, αλλά και μία βόμβα στα θεμέλια του επαρχιακού Τύπου.
Ένας χάρτης για να διαβάσετε πιο εύκολα τη «λίστα Πέτσα» με τα 20 εκατομμύρια σε ΜΜΕ
Σημειώνεται πως σε όλες τις πράξεις γίνεται επίκληση των άρθρων δύο νόμων. Συγκεκριμένα, των διατάξεων του άρθρου 9 του ν. 2328/1995, και της παρ. 2 του άρθρου 4 του π.δ. 261/1997, καθώς και τα άρθρα 1 έως 4 της Πράξης Υπουργικού Συμβουλίου 50/22.12.2015.
Πιο συγκεκριμένα, το άρθρο 9 του ν. 2328/1995 προβλέπει:
Άρθρο 9
Διαφημιστική δραστηριότητα του Δημοσίου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα
Με προεδρικό διάταγμα, που εκδίδεται μετά από πρόταση των Υπουργών Προεδρίας της Κυβέρνησης, Εθνικής Οικονομίας, Οικονομικών, Εμπορίου και Τύπου και Μ.Μ.Ε. ρυθμίζονται τα σχετικά με τις διαφημιστικές και άλλες συναφείς δραστηριότητες του Δημοσίου, των κρατικών νομικών προσώπων και των επιχειρήσεων και οργανισμών του ευρύτερου δημόσιου τομέα και ιδίως :
α) Η διαδικασία και τα κριτήρια επιλογής των αναδόχων διαφημιστικών εταιρειών.
β) Η κατανομή διαφημιστικής δαπάνης στα ηλεκτρονικά και έντυπα μέσα μαζικής ενημέρωσης έτσι ώστε να ενισχύονται τα έντυπα και περιφερειακά μέσα ενημέρωσης, καθώς και σε άλλα μέσα διαφήμισης.
Το ποσοστό συμμετοχής των εφημερίδων και περιοδικών στην κατανομή της συνολικής διαφημιστικής δαπάνης του ευρύτερου δημόσιου τομέα είναι τουλάχιστο σαράντα τοις εκατό (40%) και του ραδιοφώνου τουλάχιστο δέκα τοις εκατό (10%).
Το ποσοστό συμμετοχής των περιφερειακών μέσων ενημέρωσης για κάθε διαφορετική κατηγορία μέσων (έντυπα μέσα, ραδιόφωνο, τηλεόραση) στην κατανομή της συνολικής διαφημιστικής δαπάνης του ευρύτερου δημόσιου τομέα είναι τουλάχιστον τριάντα τοις εκατό (30%).
γ) Η οργάνωση κοινών διαφημιστικών εκστρατειών, η ανάληψη εκδόσεων, η οργάνωση συνεδρίων ή ι,κδηλώσεων ή χορηγιών συνεδρίων, αφιερωμάτων στα μέσα ενημέρωσης και άλλων συναφών δραστηριοτήτων, καθώς και η ανάπτυξη κάθε άλλης πρωτοβουλίας αναγκαίας για την εκπλήρωση των σκοπών των φορέων του Δημοσίου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα.
δ) Η τήρηση της δεοντολογίας των διαφημίσεων και των προδιαγραφών της εκάστοτε ισχύουσας νομοθεσίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της εθνικής νομοθεσίας, κυρίως ως προς την τηλεοπτική ή ραδιοφωνική διαφήμιση και
ε) κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια.
στ) Στη διαδικασία επιλογής των αναδόχων διαφημιστικών εταιρειών πρέπει να μετέχει εκπρόσωπος της πιο αντιπροσωπευτικής ένωσης των διαφημιστικών εταιρειών που αναπτύσσουν δραστηριότητα στην Ελλάδα.
Επίσης, η παράγραφος 2 του άρθρου 4 του Προεδρικού Διατάγματος 261/1997 αναφέρει:
2. Στα προγράμματα αυτά περιέχεται επίσης υποχρεωτικά και η κατανομή της προϋπολογιζόμενης δαπάνης του κάθε φορέα μεταξύ των διαφόρων κατηγοριών μέσων ενημέρωσης (έντυπα μέσα, ραδιόφωνο, τηλεόραση) καθώς και η συμμετοχή των Περιφερειακών μέσων ενημέρωσης στη δαπάνη βάσει των Παρακάτω ποσοστών.α) Το ποσοστό συμμετοχής των εντύπων μέσων (εφημερίδων και περιοδικών) στην κατανομή αυτή είναι τουλάχιστον 40% και του ραδιοφώνου τουλάχιστον 10%.β) Η συμμετοχή των περιφερειακών μέσων ενημέρωσης επί των ανωτέρω ποσοστών για κάθε κατηγορία μέσων ενημέρωσης είναι τουλάχιστον 30%. Της υποχρέωσης αυτής εξαιρούνται οι δραστηριότητες αποκλειστικά τοπικού ενδιαφέροντος ή χαρακτήρα.
Το εάν οι παραπάνω δεσμεύσεις του νόμου θα τηρηθούν μένει να φανεί. Ωστόσο, από τις προηγούμενες λίστες χρηματοδότησης μέσων ενημέρωσης με την υπογραφή Πέτσα, ξεχωρίζουν οι αντιδράσει των προέδρων των Διοικητικών Συμβουλίων των Ενώσεων Συντακτών (ΕΣΗΕΑ, ΕΣΜΘ, ΕΣΗΕΠΗΝ, ΕΣΗΕΘΣΤΕ-Ε και ΕΣΠΗΤ), που αναφορικά με τα χρήματα που διατέθηκαν από τη λίστα Πέτσα απηύθηναν τότε σειρά ερωτημάτων, όπως παρακάτω:
- «Να ενημερωθούν για τα κριτήρια τα οποία ίσχυσαν για τα ΜΜΕ, σε ότι αφορά την συμμετοχή ή τον αποκλεισμό από τις καμπάνιες
- Να ενημερωθούν ποιος φορέας (δημόσιος ή ιδιωτικός) αποφάσισε για την επιλογή ή τον αποκλεισμό τους
- Να ενημερωθούν για τα κριτήρια κατανομής των ποσών που αποφασίστηκε να δοθούν.
- Να δοθούν στην δημοσιότητα οι εντολές καταχωρήσεων προς τα ΜΜΕ.
- Να γνωστοποιηθεί με την κατάθεση στοιχείων εάν τηρήθηκε ο ισχύων νόμος, περί κατανομής του 30% της κρατικής διαφήμισης στα ΜΜΕ της Περιφέρειας.
- Να γνωστοποιηθεί εάν στα κριτήρια επιλογής των ΜΜΕ έλαβαν υπ’ όψιν τους το ουσιαστικό περιεχόμενο του νόμου περί ενίσχυσης των εντύπων μέσων, ο οποίος μεταξύ άλλων προβλέπει για την ενίσχυση κάθε μέσου, την διασύνδεση με τις μόνιμες θέσεις εργασίας.
- Να απαντηθεί εάν, σε ότι αφορά τα ηλεκτρονικά ΜΜΕ, τηρήθηκε η προϋπόθεσή εγγραφής τους στο Μητρώο Ηλεκτρονικών Μέσων, ώστε αυτά να δικαιούνται οιασδήποτε κρατικής ενίσχυσης.
- Να ενημερωθούν άμεσα εάν τα μέτρα ενίσχυσης του εντύπου τύπου θα εφαρμοστούν και πότε»