Τα funds τώρα προσπαθούν να αγοράσουν πολλά από αυτό το συγκεκριμένο ομόλογο, που είναι του ΟΣΕ και είναι εγγυημένο από την κυβέρνηση, για να υποχρεώσουν την Ελλάδα να το αποπληρώσει στο ακέραιο, περίπου 400 εκατ. ευρώ.
Εάν η Ελλάδα αρνηθεί να το κάνει, αυτό μπορεί να προκαλέσει την ενεργοποίηση παρόμοιων προβλέψεων σε άλλα ομόλογα του ΟΣΕ, και πιθανότατα καταλήγοντας να έχει η Αθήνα έναν λογαριασμό περί τα 3 δισ. ευρώ και τους επενδυτές να απαιτούν άμεση αποπληρωμή, επισημαίνουν οι πηγές. Ωστόσο, είναι απίθανο ότι τα hedge funds θα μπορέσουν να εκτροχιάσουν τη συνολική συμφωνία για την ανταλλαγή χρέους, η οποία ήδη έχει τύχει αποδοχής υψηλότερης του 90%, σύμφωνα με το πρακτορείο.
Εξηγεί ακόμη ότι τα hedge funds στοχεύουν και σε κάποια άλλα investor-friendly ομόλογα του ελληνικού δημοσίου που υπάγονται σε διεθνές δίκαιο (όπως αυτό του ΟΣΕ), ελπίζοντας να σταματήσουν την Αθήνα από το να ενεργοποιήσει τα CAC και να επιφέρει ζημιές σε όλους τους ομολογιούχους.
Σύμφωνα με το Reuters, η Αθήνα έχει ήδη προειδοποιήσει ότι δεν έχει λεφτά για να πληρώσει αυτούς που θα διακρατήσουν τα ομόλογα, αλλά πηγές προσκείμενες στις διαπραγματεύσεις ανησυχούν τώρα ότι ίσως χρειαστεί να αποπληρώσουν κάποια μικρότερα ομόλογα στο ακέραιο, προκειμένου να εξαφανίσουν το πρόβλημα.
«Αυτό που με εξοργίζει πραγματικά είναι ότι κάποια από αυτά τα hedge funds ίσως καταφέρουν να πληρωθούν στο τέλος, με μικρά ποσά, είναι ακόμη πιθανό», δηλώνει μία από τις πηγές. Περίπου το 15% των ελληνικών ομολόγων ύψους 206 δις. ευρώ που βρίσκεται στα χέρια ιδιωτών πιστωτών, υπάγεται σε διεθνή νομοθεσία.
Το «προβληματικό» ομόλογο του μέσου μεταφορών (412,5 εκατ. ευρώ που λήγει το 2013), έχει μια ρήτρα που επιτρέπει στους ομολογιούχους να ισχυρίζονται πως η Ελλάδα έχει χρεοκοπήσει εάν προσπαθεί να αναδιαρθρώσει ή να αλλάξει τους όρους του ομολόγου της, επισημαίνουν οι πηγές.
Οι πιστωτές θα μπορούσαν ήδη να ισχυριστούν ότι η Αθήνα έχει χρεοκοπήσει, και εάν αγοράσουν ένα τέταρτο αυτού του ομολόγου ή αρκετό ώστε να μην υποχρεούνται σε ανταλλαγή χρέους, μπορούν επίσης να απαιτήσουν άμεση αποπληρωμή (διαδικασία γνωστή ως acceleration).
Πηγές κοντά στη διαπραγμάτευση της Ελλάδας, ανησυχούν ότι τα funds μπορεί ήδη να έχουν αρχίσει αυτή τη διαδικασία μέχρι την Παρασκευή ή την επόμενη εβδομάδα εάν ανακαλύψουν ότι έχουν αρκετή πλειοψηφία.
Αν και αυτές οι ρήτρες αφορούν μόνο αυτό το ομόλογο, η δράση αυτή των hedge funds θα μπορούσε να ενεργοποιήσει ρήτρες που περιλαμβάνονται σε άλλα ομόλογα των ελληνικών σιδηροδρόμων. Και λόγω των προβλέψεων σε άλλα ομόλογα του αγγλικού δικαίου, αυτό μπορεί να επηρεάσει τελικά περισσότερες συμφωνίες, αξίας μέχρι και 8-9 δισ. ευρώ του χρέους, αναφέρει μία εκ των πηγών.