H είδηση πέρασε στα ψιλά και δικαίως, θα πει κανείς. Με την εν εξελίξει γενοκτονία και εθνοκάθαρση των Παλαιστινίων, τη στοχοποίηση υγειονομικών, δημοσιογράφων, ΟΗΕ, το δια νόμου κλείσιμο σχολείων του ΟΗΕ για τους μικρούς Παλαιστινίους στην Ανατολική Ιερουσαλήμ και η υποχρεωτική, πια, εκπαίδευσή τους, σε ισραηλινά σχολεία, με το πρόγραμμα που έχει φτιαχτεί για ισραηλινούς μαθητές.

«Οι παλαιστίνιοι, το λέω πάντα, είναι πρότυπο για μας. Μας διδάσκουν πως μπορείς να διατηρήσεις την αξιοπρέπειά σου κάτω από τις συνθήκες που βρισκόμαστε. Ελέγχουν την παιδεία των παιδιών τους. Γι αυτό και επιβιώνουν αυτής της φρικιαστικής γενοκτονίας που οι ισραηλινοί έχουν εξαπολύσει εναντίον τους. Λοιπόν, εμείς είμαστε οι παλαιστίνιοι της Αμερικής και οι παλαιστίνιοι είναι οι ινδιάνοι της Μέσης Ανατολής. Εμείς όμως κάναμε το μεγάλο λάθος, το τεράστιο λάθος να επιτρέψουμε στους λευκούς να “μορφώσουν” τα παιδιά μας. Αυτό πρέπει να αλλάξει» Ράσελ Μηνς, ηγέτης των ινδιάνων Λακότα, 2008

H είδηση πέρασε στα ψιλά και δικαίως, θα πει κανείς. Με την εν εξελίξει γενοκτονία και εθνοκάθαρση των Παλαιστινίων, τη στοχοποίηση υγειονομικών, δημοσιογράφων, ΟΗΕ, το δια νόμου κλείσιμο σχολείων του ΟΗΕ για τους μικρούς Παλαιστινίους στην Ανατολική Ιερουσαλήμ και η υποχρεωτική, πια, εκπαίδευσή τους, σε ισραηλινά σχολεία, με το πρόγραμμα που έχει φτιαχτεί για ισραηλινούς μαθητές. Στην “είδηση για τα ψιλά” όμως, ας μου επιτραπεί, αντηχεί όλη η φρίκη της αποικιοκρατίας και της επιβολής της “ανώτερης κουλτούρας” στους “βάρβαρους”. Η καταστροφή της ιθαγενικής ταυτότητας πέρασε παντού και μέσα από τα σχολεία, μέσα από την εκπαίδευση που έκοβε βάρβαρα τις ρίζες ολόκληρων πολιτισμών.

Τα “τρία Μ” της αποικιοκρατίας ήταν Military, Merchants, Missionarries. Στρατός/ Ιμπεριαλισμός και βία, Εμπόριο/ καταλήστευση και Μισιονάριοι / καταστροφή των τοπικών κοινωνιών, πολιτισμών και παραδόσεων με άλλοθι την εκπαίδευση των “αγρίων” και τον εκχριστιανισμό. Λέω “άλλοθι” γιατί η Δ’ Σταυροφορία του 1204 αποτελεί και την πρώτη απόδειξη πως κανένας χριστιανισμός και εκχριστιανισμός δε βρισκόταν πίσω από τις αποφάσεις και ενέργειες του άπληστου δυτικού ανθρώπου. Θα ακολουθήσουν χιλιάδες αποδείξεις, μες στους ερχόμενους αιώνες. Ξεχωρίζει ως “αναίμακτο” αν και αιτία τόσου αίματος, εκείνο το διαβόητο “οι πρόγονοί μας οι Γαλάτες” των σχολικών βιβλίων που διδάσκονταν από τα μέσα του 19ου αιώνα τα παιδιά των γαλλικών αποικιών. Στη Συρία, στο Λίβανο, στην Αφρική, στην Ινδοκίνα, στα νησιά της Καραϊβικής και του Ειρηνικού – που αργότερα θα γίνονταν τόποι πυρηνικών δοκιμών-  όπου απλωνόταν η γαλλική αποικιοκρατία, τα παιδιά με το σκούρο δέρμα μάθαιναν ότι οι πρόγονοί τους ήταν οι Γαλάτες και η κουλτούρα τους η γαλλική. Όφειλαν μάλιστα να το απαγγέλλουν εκείνο το “Nos ancκtres les Gaulois”, με περηφάνεια για όσα εκπροσωπούσε και με πρότυπο τον ξανθό άνθρωπο, τον ψηλό, τον λευκό πολεμιστή με τα γαλάζια μάτια, που ολοκλήρωνε την περιγραφή του γαλάτη προγόνου στα βιβλία του δημοτικού… Εικόνα που ενίσχυσε, όντας πρόεδρος της Γαλλίας, ο Νικολά Σαρκοζί,  με εκείνη την περίφημη δήλωση πως, τη στιγμή που κάποιος γίνεται γάλλος πολίτης αυτόματα γίνονται και πρόγονοί του οι ξανθοί, γαλανομάτηδες Γαλάτες…

Φυσικά δεν ήταν μόνον οι Γάλλοι. Όλες οι αποικιοκρατικές δυνάμεις χρησιμοποίησαν την εκπαίδευση για να καταστρέψουν τους ιθαγενείς πολιτισμούς, επιβάλλοντας τα πρότυπά τους και, παράλληλα, δημιουργώντας μες από την εκπαίδευση μια τάξη “ενδιάμεσων”, προσκυνημένων θαυμαστών του “πολιτισμού” τους, που χρησιμοποιούσαν για να κυβερνήσουν – κάτι που πολυχρησιμοποίησαν οι Βρετανοί της “αυτοκρατορίας στην οποία ο ήλιος δεν έδυε ποτέ” και γι αυτό χρειαζόταν χατζηαβάτηδες. Στη Ζιμπάμπουε, για παράδειγμα, «η άφιξη της ευρωπαϊκής αποικιοκρατίας, οδήγησε στην επιβολή της ευρωπαϊκής αποικιακής κοσμοθεώρησης, η οποία ευθύνεται σε μεγάλο βαθμό όχι μόνο για τη σκόπιμη στρέβλωση των παραδοσιακών μορφών εκπαίδευσης που ήδη υπήρχαν αλλά και των ιθαγενικών οικονομικών (αναπτυξιακών) προγραμμάτων που ήδη, επί αιώνες, λειτουργούσαν .. Η αποικιακή εκπαίδευση ήταν από τα πιο κεντρικά συστατικά της αποικιοκρατίας,  με στόχο την απανθρωποποίηση των Αφρικανών και την επιβολή όχι μόνο του εξωτερικού αλλά και του εσωτερικού εποικισμού? Η αποικιακή εκπαίδευση οδήγησε σε ψυχο-πολιτισμική αποξένωση και πολιτισμική κυριαρχία?Με βάση τον πολιτιστικό ιμπεριαλισμό, οι ιθαγενείς της Ζιμπάμπουε ορίστηκαν και παρουσιάστηκαν ως κατώτεροι από τους Ευρωπαίους, εσκεμμένα διδάχθηκαν τόσο να περιφρονούν την δική τους πολιτιστική ταυτότητα όσο και να εσωτερικεύουν τα φυλετικά στερεότυπα του αποκιοκράτη».

Από τη Ζιμπάμπουε ως τη Βολιβία το αποτύπωμα της αποικιοκρατίας είναι το ίδιο και παραμένει διακριτό και επώδυνο για τις ιθαγενικές κοινότητες. Όταν έγινε το πραξικόπημα κατά του Έβο, το 2019, η ενσκήψασα Ζανίν Ανιές, με το βαμμένο ξανθό μαλλί και τα ινδιάνικα χαρακτηριστικά που απεχθανόταν η ίδια, ήταν η απεικόνιση ακριβώς του ανθρώπου που στην νότιανατολική Ασία ονομάζουν ειρωνικά “μπανάνα” – κίτρινος απέξω λευκός από μέσα, προϊόν εκπαίδευσης που βλέπει τα πάντα μέσα από τα μάτια του λευκού ανθρώπου και θεωρεί ότι “εκπολιτίζεται” όταν του μοιάζει. Και να θυμίσουμε ότι, μία από τις βασικές “κριτικές” που δέχθηκε ο Έβο (και οδήγησαν στο πραξικόπημα), ήταν η αναγνώριση των ιθαγενικών γλωσσών και η ένταξή τους στις απαραίτητες γνώσεις των δημοσίων υπαλλήλων…

«Η αποικιοκρατία έγινε πραγματικότητα όταν υποχρεωθήκαμε να φοιτήσουμε σε αυτές τις στρατοκρατικού τύπου φυλακές που τις είπαν “ινδιάνικα σχολεία” Μας υποχρέωσαν να κόψουμε τα μαλλιά μας, να ξυρίσουμε τα κεφάλια μας, να φοράμε στολές, με όπλο τους τη σωματική τιμωρία και τη φυλάκιση. Δεν ήταν εκπαίδευση αλλά γενοκτονία. Ο λαός μου χάνεται, η γλώσσα μας χάνεται, τα τραγούδια μας χάνονται, ο τρόπος που βλέπουμε τον κόσμο χάνεται. Και όλα αυτά δε συμβαίνουν τυχαία, είναι σχεδιασμένα, μελετημένα. Γι αυτό μας υποχρεώνουν να πάμε στα δικά τους σχολεία, μας απαγορεύουν να διδάξουμε στο σχολείο τη γλώσσα μας». Ράσελ Μηνς, ηγέτης των ινδιάνων Λακότα, 2008