Τη συγκρότηση μιας ομάδας 15- 20 στελεχών τα οποία θα έχουν τη γενική εποπτεία ενός Κέντρου Διακυβέρνησης για να επιτευχθεί το αναγκαίο μεταρρυθμιστικό έργο της κυβέρνησης, προτείνουν τα επτά μεγαλύτερα διμερή επιμελητήρια της χώρας στις 10 δέσμες δράσεων που παρέδωσαν στον πρωθυπουργό και στους αρχηγούς των πολιτικών κομμάτων
Οι πρόεδροι των επιμελητηρίων, σε συνέντευξη Τύπου, σημείωσαν ότι «το Forum δεν έχει καταγγελτικό, αλλά συμβουλευτικό χαρακτήρα, ώστε ενωτικά να υλοποιηθούν ουσιώδεις και αναγκαίες δομικές μεταρρυθμίσεις για να τονωθεί η ανταγωνιστικότητα της οικονομίας και να διευκολυνθεί η μετάβαση σε καθεστώς ανάπτυξης και τήρησης των διεθνών υποχρεώσεων που έχει αναλάβει η χώρα».
Όπως σημείωσαν οι πρόεδροι των επιμελητηρίων, παρά τις προσπάθειες που έχουν καταβληθεί, η χώρα μας δεν είναι ελκυστικός πόλος επενδύσεων και τα χρονικά περιθώρια είναι μικρά και πρόσθεσαν ότι πρέπει να επικεντρωθούμε στα αίτια της κατάστασης στην οποία έχει περιέλθει η χώρα μας. Όπως ειπώθηκε, ενδιαφέρον επενδυτικό υπάρχει αλλά δεν πρόκειται να γίνει τίποτα αν δεν λύσουμε τα διαρθρωτικά μας προβλήματα και δεν πατάξουμε τη διαφθορά και πρόσθεσαν ότι οι προτάσεις των διμερών επιμελητηρίων έχουν στόχο να κρατηθούν οι επενδύσεις που ήδη υπάρχουν στην Ελλάδα και δευτερευόντως να δημιουργηθούν νέες.
Οι δράσεις που προτείνουν τα επιμελητήρια βασίζονται στις καλύτερες διεθνείς πρακτικές και αποτελούν απαύγασμα της συνεργασίας της Boston Consulting Group και του ΙΟΒΕ.
Όπως αναφέρθηκε αναλυτικά, στο Κέντρο Διακυβέρνησης πρέπει να συμμετέχει μία κεντρική ομάδα 15- 20 στελεχών που θα έχουν τη γενική εποπτεία, ακριβώς όπως ένα Ρroject Managment Office (ΡΜΟ) και παράλληλα να υπάρχουν δορυφορικές μονάδες του σε όλα τα υπουργεία. Βασική προϋπόθεση επιτυχίας των οργάνων αυτών είναι, πρώτον, να μη συμμετέχουν σε αυτά πολιτικά πρόσωπα και δη μέλη του υπουργικού συμβουλίου καθόσον αυτά ήδη συμμετέχουν σε πολιτικά όργανα λήψης αποφάσεων και δεύτερον να έχουν ευρύτατες αρμοδιότητες. Ως παράδειγμα αναφέρθηκε η Επιχειρησιακή Μονάδα Υλοποίησης Πολιτικών στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Ο γενικός διευθυντής του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών Ι. Στουρνάρας ανέφερε ότι πλέον δεν έχει νόημα να συζητάμε συνέχεια αναλυτικά τι απομένει να γίνει αλλά πώς μπορούμε να είμαστε χρήσιμοι μέσω της οργάνωσης και της διοίκησης του συστήματος καθώς το μεγάλο ζητούμενο σε όλη την Ευρωζώνη είναι το μείγμα πολιτικής που απαιτείται (επενδύσεις και ανταγωνιστικότητα).
Στο πλαίσιο λοιπόν ενός σχεδίου «Ελλάδα 2020» προτείνεται εκτός από τη σύσταση κέντρου διακυβέρνησης με απευθείας αναφορά στον πρωθυπουργό, η άμεση εφαρμογή των νόμων που ψηφίζονται με παράλληλη κωδικοποίηση της νομοθεσίας και επιπλέον να μην εισάγονται νέες ρυθμίσεις χωρίς προηγούμενη ενδελεχή ανάλυση των επιπτώσεών τους.
Για την αποκοπή του ομφάλιου λώρου της δημόσιας διοίκησης από τον κομματικό μηχανισμό προτείνεται η τοποθέτηση μόνιμων γενικών γραμματέων και η κατάργηση των συμβούλων των υπουργών, ειδικών γραμματειών και ειδικών γραμματειών. Να υπάρχει ένας γενικός γραμματέας ανά υπουργείο ως υπηρεσιακός διοικητής (μάνατζερ) και οι γενικοί γραμματείς να εγκρίνονται από διακομματική επιτροπή με συγκεκριμένους στόχους και κίνητρα.
Σημαντικό κομμάτι μιας λειτουργικής και αποτελεσματικής δημόσιας διοίκησης είναι και το e-government. Η ηλεκτρονική διακυβέρνηση να είναι υποχρεωτική διαδικασία και να ολοκληρωθεί μέσω των κονδυλίων του ΕΣΠΑ μια πλατφόρμα ώστε να γίνει υποχρεωτική η έκδοση όλων των πιστοποιητικών του δημοσίου και γενικά των δημόσιων εγγράφων.
Οι δημόσιες συμβάσεις να εκτελούνται ηλεκτρονικά (για να σταματήσει η περιπέτεια με τα 30 δικαιολογητικά και 16 υπηρεσίες) και να υπάρχει μια ενιαία αρχή πάταξης της διαφθοράς η οποία θα συνεργάζεται με την Κοινοβουλευτική Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας. Να συνεπικουρείται από εισαγγελικές και αστυνομικές αρχές.
Αποκρατικοποιήσεις
Για την απλοποίηση διαδικασιών από τα 150 εμπόδια που εντόπισε ο ΣΕΒ πριν από δύο χρόνια, λιγότερο από 10% έχει αντιμετωπιστεί. Με αυτό το δεδομένο προτείνεται:
Για όλες τις επενδύσεις να υπάρχει μία αρχή και αυτή να είναι το Invest In Greece που να παρακολουθεί την πορεία των προτάσεων σε όλα τα στάδιά της. Σε περίπτωση που ο επιχειρηματίας διαπιστωθεί ότι δεν ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις τότε θα προβλέπονται αυστηρά πρόστιμα.
Για την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας προτείνεται να υπάρξουν γρήγορα αποτελέσματα από το ΤΑΙΠΕΔ καθότι στη χώρα μας απαιτείται πολύς χρόνος για να ολοκληρωθεί μία ιδιωτικοποίηση. Προτείνονται ακόμη, μπόνους και αξιολόγηση των στελεχών του ΤΑΙΠΕΔ για να επιτυγχάνονται το ταχύτερο οι στόχοι που αναλαμβάνει το Ταμείο.
Σε περίπτωση που μετά το 2014 δεν έχει ολοκληρωθεί το μέχρι τότε σκοπούμενο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων, προτείνεται μεταφορά περιουσιακών στοιχείων του Ελληνικού Δημοσίου σε οργανισμούς όπως η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων ή το Ευρωπαϊκό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας με άμεση αποπληρωμή του ελληνικού δημοσίου από αυτούς και άμεση εξόφληση μέρους του δημοσίου χρέους με το τίμημα. Επίσης προτείνεται άμεσα ο εκσυγχρονισμός του συστήματος ιδιαίτερα σε θέματα αξιοποίησης γης (με τη δημιουργία νέων θεσμών όπως η «επιφάνεια»), οι συμφωνίες παραχώρησης για την αξιοποίηση υποδομών.
Καθώς ο φορολογικός νόμος θα είναι από τα νέα μέτρα της κυβέρνησης, προτείνεται 10ετής ισχύς του νέου νομοθετικού πλαισίου με νόμο αυξημένης τυπικής ισχύος με παράλληλη άμεση αποπληρωμή των χρεών του δημοσίου και καθιέρωση τοκοχρεολυσίων και μείωση ασφαλιστικών εισφορών για συνεπείς εταιρείες και φορείς.
Σημαντικός χαρακτηρίζεται ο ρόλος του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων και προτείνεται να εγκριθεί ένας μικρός αριθμός δημόσιων έργων με πολλαπλασιαστικά οφέλη για την κοινωνία για προώθηση των έργων μέσω του ΕΣΠΑ (οδικοί άξονες, εκσυγχρονισμός λιμανιών, μαρίνων κλπ) και η ΕτΕπ να παράσχει εγγυήσεις ώστε να καλυφθεί το κενό χρηματοδότησης ενώ ταυτόχρονα να αναζητηθούν και νέα εργαλεία κεφαλαιακής ενίσχυσης στα πρότυπα ενδεχομένως της συμμετοχής της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης στις πρώην ανατολικές χώρες της ΕΕ.
Δηλώσεις
O πρόεδρος του Ελληνοαμερικανικού Επιμελητηρίου Γιάννος Γραμματίδης σχολίασε ότι: «Πρέπει πρώτα να γνωρίζουμε πού θέλουμε να πάμε τον τόπο, ώστε να κατευθύνουμε ανάλογα τις επιμέρους δράσεις μας οι οποίες με τη σειρά τους θα πρέπει να υπηρετούν αυτές τις επιλογές. Το έργο αυτό θα πρέπει να αποτελεί προϊόν διακομματικής συνεννόησης έτσι ώστε να διασφαλίζεται η ευρύτερη νομιμοποίησή του». Σημειώνοντας παράλληλα ότι οι δράσεις αυτές έχουν ιδιαίτερη σημασία καθόσον έρχονται να βοηθήσουν ουσιωδώς στην πρακτική εφαρμογή των όρων του Μνημονίου μετατοπίζοντας τις επιλογές της πολιτικής ηγεσίας από τον εύκολο δρόμο της ορθολογικής δόμησης και λειτουργίας του κράτους.
Απαιτείται η άμεση διόρθωση και ο εκσυγχρονισμός του αναποτελεσματικού συνταγματικού συστήματος διακυβέρνησης, τόνισε από την πλευρά του ο πρόεδρος του Ελληνοβρετανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου Χ. Οικονομόπουλος. Όπως είπε χαρακτηριστικά: «Αρκεί να σημειωθεί ότι το βασικό διοικητικό σύστημα του νεότερου ελληνικού κράτους μετράει σχεδόν 200 κυβερνήσεις, 4 εθνικές καταστροφές και 5 με την τελευταία, πτωχεύσεις. Οι κυβερνήσεις με θητεία μεταξύ 3 και 4 ετών είναι λιγότερες από 10, ενώ παρά τούς, μεταξύ άλλων, 34 νόμους για την επιτάχυνση της δικαιοσύνης και αναρίθμητους για την αποσυμφόρηση των φυλακών, δεν διαθέτουμε ούτε γρήγορη ούτε αποτελεσματική δικαιοσύνη, ούτε χώρο στις φυλακές».
Όπως εξήγησε ο πρόεδρος, η συστημική αυτή διόρθωση προϋποθέτει μια άμεση, ταχεία και αποτελεσματική συνταγματική αναθεωρητική διαδικασία με αξιοποίηση του εργαλείου του δημοψηφίσματος. Σημείωσε ότι μόλις αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη της ελληνικής και διεθνούς κοινωνίας στη δικαιοσύνη, στους θεσμούς και στους λογοδοτούντες ηγέτες, τότε θα έρθει και η ανάπτυξη. Οπότε αυτές οι εκλογές, πρόσθεσε, θα πρέπει να αναδείξουν μια «φωτισμένη» κυβέρνηση.
Ο πρόεδρος του Ελληνογαλλικού Επιμελητηρίου Χρ. Χατζόπουλος ανέφερε ότι υπάρχει ενδιαφέρον για επενδύσεις και ένα σταθερό φορολογικό σύστημα και επιχειρηματικό περιβάλλον ενώ επιβάλλεται η σύνδεση της πανεπιστημιακής κοινότητας με την παραγωγή.
Ο πρόεδρος του Ελληνογερμανικού Επιμελητηρίου Μ. Μαΐλης σημείωσε ότι δεν υπήρξαν αποτελέσματα και δεν θα υπάρξουν ούτε στο μέλλον όσο δεν υπάρχουν ενδείξεις διαμόρφωσης ισχυρού επενδυτικού κλίματος στη χώρα μας.
Ο Κ. Λαμπρινόπουλος της Ελληνικής Εταιρείας Διοίκησης Επιχειρήσεων ανέφερε ότι πέρα από τη δέσμη των 10 μέτρων χρειάζεται και αλλαγή στάσης ολόκληρου του λαού. Πρόσθεσε δε ότι, οι περισσότεροι πολιτικοί είχαν τη λύση στα χέρια τους μέχρι τώρα αλλά όπως είπε: «δεν ξέρω αν είχαν τη διάθεση για να λύσουν τα προβλήματα και έτσι τώρα πρέπει να δεσμευτούμε όλοι ότι μετά τις εκλογές θα είμαστε παρόντες για να πιέσουμε να γίνουν πράξη όσα απαιτούνται».
Από την πλευρά του, το μέλος του ελληνοολλανδικού συνδέσμου Γρηγόρης Σκλήκας σημείωσε ότι «βρισκόμαστε σε κρίσιμη καμπή για τη χώρα και τις επιχειρήσεις».
Ο κ. Μαρινάκης πρόεδρος του Ελληνοσουηδικού Επιμελητηρίου σημείωσε ότι πρέπει να γυρίσουμε την «Επιχείρηση Ελλάδα» από ζημιογόνα σε κερδοφόρα. Χρειάζεται όραμα που θα εκφραστεί με απλό τρόπο για να ξέρουμε αυτά που περνάμε γιατί τα περνάμε.