Νέο δώρο για τους καναλάρχες φαίνεται ότι εξετάζει η κυβέρνηση –όπως αναφέρει δημοσίευμα του media.gr– έπειτα από τα χρήματα της «Λίστας Πέτσα» και το σκανδαλώδες μοίρασμα των κονδυλίων χωρίς σαφή κριτήρια.

Το νέο δώρο -το οποίο αφορά την κάλυψη διαφημιστικών δαπανών- έρχεται να προστεθεί στα 20 εκατ. ευρώ της λίστας Πέτσα, αλλά και στα 21 εκατ. ευρώ των δόσεων για τις τηλεοπτικές άδειες από τις οποίες απαλλάχθηκαν οι ιδιοκτήτες τηλεοπτικών καναλιών.

Οι καναλάρχες απαλλάσσονται από την καταβολή συνολικά 21 εκατ. ευρώ το 2020

Περίπου μία εβδομάδα πριν, η κυβέρνηση αποφάσισε να αναλάβει το Δημόσιο ακόμη και την καταβολή του μισού «ενοικίου» των τηλεοπτικών καναλιών προς την Digea μέχρι το τέλος του προσεχούς Οκτωβρίου.

Χορηγία Δημοσίου το ενοίκιο στην Digea για τους καναλάρχες που δυσκολεύονται

Σύμφωνα με το δημοσίευμα της media.gr (που ανήκει στον όμιλο των Παραπολιτικών και έλαβε 2.480 ευρώ από τη Λίστα + ΦΠΑ), η πρωτοβουλία της κυβέρνησης αφορά την επιδότηση των διαφημίσεων, με στόχο να καταστεί φθηνότερη, με το αντί-στοιχο βάρος να μην επιμερίζεται στις εταιρείες, αλλά στο ελληνικό Δημόσιο. Το δημοσίευμα αναφέρει: «Με τον τρόπο αυτό, η διαφήμιση προς τους τηλεοπτικούς σταθμούς θα εκπίπτει κατά ένα πολύ σημαντικό ποσοστό από τη φορολογία, καθιστώντας την ελκυστική».

Επιπλέον, το δεύτερο μέτρο που επεξεργάζεται η κυβέρνηση είναι η «αύξηση του ποσού επιδότησης για την προώθηση ελληνικών σειρών από το ΕΚΟΜΕ, έως και στο 40% του επιλεγμένου προϋπολογισμού, από 35% που ίσχυε μέχρι πρότινος, ενώ θα λαμ-βάνουν επιδότηση και σειρές με κόστος άνω των 15.000 ευρώ το επεισόδιο, από 30.000 ευρώ που προέβλεπε ο προηγούμενος νόμος» σημειώνει το δημοσίευμα.

Στις 4 Αυγούστου το κύριο άρθρο της «Καθημερινής» υποστήριζε ότι «χρειάζονται πρωτοβουλίες από την πλευρά της κυβέρνησης πριν να είναι αργά» για να σημειώσει πιο κάτω ότι χρειάζεται «μία καμπάνια που θα στοχεύει στους νέους, προκειμένου να αντιληφθούν τη σοβαρότητα της κατάστασης και να αλλάξουν συμπεριφορά».

Επιπλέον, κατά την έκτακτη ενημέρωση του Σωτήρη Τσιόδρα στις 4 Αυγούστου, μαζί με τον υφυπουργό Πολιτικής Προστασίας Νίκο Χαρδιαλιά, ο καθηγητής τόνισε ότι «συζητησαμε σημερα στην επιτροπή μια ειδική επικοινωνιακή στρατηγική από νέους προς νέους».

Σημειώνεται ότι η  «Λίστα Πέτσα» έφτασε μέχρι το Συμβούλιο της Ευρώπης καθώς μετά το Διεθνές Ινστιτούτο Τύπου (IPI) που κατήγγειλε την κυβέρνηση, το αρμόδιο για τα ανθρώπινα δικαιώματα, τη δημοκρατία και το κράτος δικαίου όργανο της Ευρώπης αναφέρθηκε στις στρεβλώσεις που δημιουργεί η διαδικασία με την οποία διατέθηκαν τα μεγάλα αυτά ποσά στα ελληνικά μέσα ενημέρωσης, επικαλούμενο και αυτό το ρεπορτάζ του ThePressProject για το γεγονός πως «Λιγότερο από το 1% στον αντιπολιτευόμενο Τύπο για το “Μένουμε Σπίτι”».

Στο Συμβούλιο της Ευρώπης για στρέβλωση του τοπίου των ΜΜΕ τα 20 εκατ. ευρώ της λίστας Πέτσα

 

Από τη λίστα μεταξύ άλλων προκύπτει ότι για τον καθορισμό του ποσού της χρηματοδότησης έχουν παίξει πολύ σημαντικό ρόλο τα πολιτικά κριτήρια και η στάση κάθε ΜΜΕ απέναντι στην κυβέρνηση, αντί για την απήχηση ή το πόσους εργαζόμενους διαθέτει η κάθε επιχείρηση.

Πέραν του αδικαιολόγητου, από κάθε άποψη, αποκλεισμού της εφημερίδας «Documento», του Κώστα Βαξεβάνη, το πιο κραυγαλέο παράδειγμα είναι η πολύ μικρή, σε σχέση με άλλα ΜΜΕ, χρηματοδότηση που έλαβε η «Εφημερίδα των Συντακτών».

Όπως είχε αναδείξει τότε το TPP, συνολικά, τα ΜΜΕ που ασκούν κριτική στην κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, φαίνεται να έχουν λάβει ένα πολύ μικρό ποσοστό της συνολικής διαφημιστικής «πίτας» των 19,8 εκατ. και συγκεκριμένα ένα ποσό περίπου 100.000 χιλιάδων ευρώ, χωρίς ΦΠΑ.

H επιδημία χρηματοδοτήσεων στα ΜΜΕ (και η λίστα του TPP)

Να θυμίσουμε ότι βάσει της νομοθεσίας, οι διαφημίσεις αυτές θα μπορούσαν να είναι δωρεάν (και μέχρι ένα σημείο ήταν), αλλά η κυβέρνηση αποφάσισε να πληρώσει τη διαφημιστική εκστρατεία με 20 εκατ. ευρώ, ενώ μάλιστα ήταν σε εφαρμογή η σχεδόν καθολική απαγόρευση κυκλοφορίας.

Να θυμίσουμε επίσης ότι για την χρηματοδότηση δεν ακολουθήθηκε μία κρατικά ελεγχόμενη διαδικασία, αλλά η σύμβαση ανατέθηκε στη διαφημιστική εταιρεία «Initiative», που με τη σειρά της μοίρασε το χρήμα στα ΜΜΕ.