της Νεκταρίας Ψαράκη

«Δεν χρειάζεται να έχει κανείς προφητικές ικανότητες. Όποιος παρατηρεί τέτοια φαινόμενα βγάζει συμπεράσματα. Προσωπικά τα παρατηρώ μήνες. Αν βλέπατε τα συνθήματα, τα λάβαρα, τη φρασεολογία και τις συμπεριφορές, θα καταλαβαίνατε», αναφέρει στο TPP ο κ. Δανιηλίδης, ερωτηθείς για τις «προφητικές» δηλώσεις που έκανε σε κεντρικό δελτίο ειδήσεων του ANT1, μερικές ημέρες πριν τις οργανωμένες, δολοφονικές, φασιστικές επιθέσεις στα σχολεία της Δυτικής Θεσσαλονίκης. Τότε, ο δήμαρχος είχε αναφερθεί στους υποκινητές των αντιεμβολιαστικών κινημάτων. Μας υπενθυμίζει ότι, όπως είχε δηλώσει και τότε, «τα πρόσωπα που ηγούνται, είναι στελέχη εγκληματικών οργανώσεων, στελέχη παραθρησκευτικών και παραεκκλησιαστικών οργανώσεων, με την ευλογία Μονών του Αγίου Όρους αλλά και μοναχών σε σκήτες, που στέκονται σταθερά στο πλευρό των αντιεμβολιαστών. Ακόμη, ομάδες αναρχοαντικρατιστών, που με το πρόσχημα ότι στέκονται ενάντια στο καθεστώς, προάγουν αντιεμβολιαστικές απόψεις».

Δύσκολο να μην παρατηρήσει κανείς τις ομοιότητες μεταξύ των ηγετών των αντιεμβολιαστικών κινημάτων, και των ατόμων που ηγούνταν των επεισοδίων στα σχολεία της Δυτικής Θεσσαλονίκης. «Υπάρχει μέσα στα σχολεία το δηλητήριο του ναζισμού και του φασισμού. Ειδικά στα ΕΠΑΛ, όπου υπάρχουν και παιδιά μεγαλύτερης ηλικίας. Εκεί επικρατεί και το οπαδικό, χουλιγκανικό κλίμα. Το ΕΠΑΛ Σταυρούπολης, έχει σημαντικό αριθμό παιδιών και από τον δικό μας δήμο, όπως και παιδιά από άλλους δήμους, και για αυτό το λόγο οφείλουμε να ενδιαφερθούμε και να είμαστε σε συνεχή επαφή με την εκπαιδευτική κοινότητα. Ευτυχώς, στο 1ο και στο 2ο ΕΠΑΛ Νεάπολης, δεν έχουμε τέτοια φαινόμενα. Δεν φαίνεται να υπάρχει ομάδα από το αυγό του φιδιού. Παρόλα αυτά, ενημερωθήκαμε, καθώς επικοινωνούμε καθημερινά με τους εκπαιδευτικούς και τις διευθύνσεις των σχολείων, ότι έγιναν τρεις προσπάθειες να παρεισφρήσουν τέτοια στοιχεία στο ΕΠΑΛ Συκεών και στο ΕΠΑΛ Νεάπολης». Όπως εξηγεί ο κ. Δανιηλίδης, κάποιος ενήλικας με αυτοκίνητο, πετούσε φυλλάδια με μαύρα γράμματα και τα «γνωστά συνθήματα» έξω από το ΕΠΑΛ Συκεών. Η διεύθυνση ενημέρωσε τις αστυνομικές αρχές.

«Προσπάθησαν να γίνουν κρούσεις και στα δικά μας ΕΠΑΛ. Παρόλα αυτά, η προσπάθειές τους δεν είχαν καμία ανταπόκριση στα σχολεία μας. Εμείς, σαν δήμος, προβάλλουμε για μία εβδομάδα στην αρχή, και μία στο τέλος της σχολικής περιόδου ταινίες με αντιφασιστικό και αντιναζιστικό περιεχόμενο. Έχω κάνει πρόταση να προβάλλονται στη μαθητική κοινότητα. Τα παιδιά πρέπει να ξέρουν ότι είναι εγκληματίες. Αυτοί δεν εκφέρουν πολιτικό λόγο. Προβάλλουν το έγκλημα, τη δολοφονία. Είναι γνωστό άλλωστε αυτό και από το σύνθημα: Αίμα, τιμή, Χρυσή Αυγή», αναφέρει.

«Αν δεν προσέξουμε, θα ζήσουμε την αναβίωση μίας νέας εγκληματικής οργάνωσης – Θα θρηνήσουμε θύματα»

Αυτή τη στιγμή, στα σχολεία της Δυτικής Θεσσαλονίκης, δραστηριοποιούνται αρκετές ακροδεξιές οργανώσεις. Πρωταγωνιστικό ρόλο, έχει το Εθνικιστικό Στέκι Θεσσαλονίκης «ΣΑΡΙΣΑ», το οποίο υπογράφει και στα φυλλάδια τα οποία μοιράστηκαν έξω από την πόρτα του 1ου ΓΕΛ Πυλαίας την Τετάρτη, 22/09. Πίσω από το Εθνικιστικό Στέκι Θεσσαλονίκης «ΣΑΡΙΣΑ», δραστηριοποιείται το Μέτωπο Νεολαίας της Χρυσής Αυγής, καθώς στο επίσημο site της εγκληματικής οργάνωσης, αναρτήθηκε η «ενημερωτική δράση» των μελών έξω από το 1ο ΕΠΑΛ Πυλαίας, γράφοντας μάλιστα ότι «οι Συναγωνιστές συνάντησαν πολλούς μαθητές που με ενδιαφέρον έλαβαν το ενημερωτικό μας υλικό. Μάλιστα αρκετοί από αυτούς στάθηκαν και για να συζητήσουν με τους νέους της Χρυσής Αυγής».

Στο ίδιο site, η Χρυσή Αυγή, έσπευσε να αναρτήσει ανακοίνωση, στην οποία εκφράζει τη στήριξη της στις φασιστικές επιθέσεις των μαθητών του 1ου και του 2ου ΕΠΑΛ Σταυρούπολης.

Ταυτόχρονα, η ακροδεξιά οργάνωση «Ιερό Τάγμα», ανέλαβε έμμεσα την ευθύνη των φασιστικών επιθέσεων, καθώς σε ανάρτησή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης η φασιστική ομάδα παραδέχεται τις καταγγελίες που κάνουν λόγο για εμπλοκή της στα βίαια επεισόδια, ζητώντας ειρωνικά από τα προφίλ των αντιφασιστών να κάνουν tag το προφίλ της στις αναρτήσεις τους, από εδώ και στο εξής. Στη συνέχεια, η επίσημη σελίδα τους στα κοινωνικά δίκτυα, φαίνεται να οργανώνεται και να συσπειρώνεται με τους μαθητές των ΕΠΑΛ Σταυρούπολης και Ευόσμου, αφού οι τελευταίοι, ζητούν την βοήθεια του «Ιερού Τάγματος», καθώς, όπως αναφέρουν, «πρόκειται να πέσει πολύ ξυλίκι».

Όπως αναφέρει ο κ. Δανιηλίδης, όλο το πολιτικό σύστημα, παραμερίζοντας τις όποιες αντιπαραθέσεις, πρέπει να έχει κοινό βηματισμό για την καταπολέμηση του φαινομένου. «Δεν μιλάμε απλά για το αυγό του φιδιού. Μιλάμε για χιλιάδες φιδάκια και φίδια. Υπάρχει υπόβαθρο που βασίζονται αυτές οι εγκληματικές οργανώσεις. Είναι βέβαιο ότι όταν γίνονται επιθέσεις με ρόπαλα και σιδερολοστούς, κάποια στιγμή θα έχουμε θύματα. Ο εξοπλισμός που κουβαλούν αυτοί οι άνθρωποι, είτε ξύλινος, είτε σιδερένιος, είναι φοβερά επικίνδυνος. Δεν θέλω να κάνω την Κασσάνδρα, αλλά αν δεν προσέξουμε θα ξαναζήσουμε αναβίωση μίας νέας πλέον εγκληματικής οργάνωσης, ίσως με άλλα σύμβολα, και άλλη ονομασία».

Για τον Δήμαρχο Νεάπολης Συκεών, η λύση είναι η πρόληψη, με κοινό βηματισμό των φορέων και της πολιτείας. «Δεν μπορεί να αντιμετωπίσει αυτά τα φαινόμενα αποκλειστικά η καταστολή. Πρέπει να υπάρξει κοινωνικό σύστημα. Να φροντίζονται τα παιδιά που προέρχονται από οικογένειες προβληματικές, ώστε να μην εμφανίζουν κι εκείνα παραβατικές συμπεριφορές. Πρέπει το υπουργείο Παιδείας να φροντίσει ώστε να υπάρχει αναφορά σε αυτά τα πολιτικά και ιδεολογικά μορφώματα. Επίσης, όταν εντοπίζονται 10-20 παιδιά σε ένα σχολείο που έχουν δηλητηριαστεί από αυτές τις ιδέες, να εκπονείται οργανωμένο σχέδιο τόσο από το σύλλογο των εκπαιδευτικών, όσο και από τους δήμους, που θα λειτουργεί αποτρεπτικά», αναφέρει.

Ο κ. Δανιηλίδης, κλείνει, κάνοντας αναφορά σε όσους επιλέγουν το δρόμο της «διακριτικότητας» και της σιωπής. «Το να σιωπούμε όταν συμβαίνουν τέτοια φαινόμενα στα σχολεία μας, ειδικά όταν έχουμε θέση ευθύνης, είναι ξεκάθαρη συνενοχή! Πρέπει να σταματήσει ο φόβος. Να βγουν όλοι να μιλήσουν, να πάρουν θέση, να μπει ένα τέλος», καταλήγει.

Φασιστική κινητικότητα στους Αμπελόκηπους και στην Καλαμαριά 

Ο πρόεδρος των συλλόγων γονέων και κηδεμόνων Κεντρικής Μακεδονίας, Θανάσης Κοκονάς, αναφέρει στο TPP ότι φασιστική κινητικότητα σημειώθηκε και στο ΕΠΑΛ Αμπελοκήπων, αλλά και στην Καλαμαριά. «Τα συγκεκριμένα άτομα, ξεκίνησαν από την Σταυρούπολη, επεκτάθηκαν στον Εύοσμο, ενώ την ημέρα των φασιστικών επιθέσεων προσπάθησαν να μετακινηθούν και στο ΕΠΑΛ της Ηλιούπολης, χωρίς όμως να υπάρξει ανταπόκριση. Επίσης, όπως ενημερώθηκα, έξω από σχολείο της Καλαμαριάς, υπήρχε ένα σύνθημα που έγραφε «ΈΞΩ ΟΙ ΦΑΣΙΣΤΕΣ ΑΠΟ ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ», το οποίο σβήστηκε και αντικαταστάθηκε με τα γνωστά συνθήματα περί μπολσεβίκων».

Ο ίδιος, σημειώνει ότι δεν υπάρχει αμφιβολία για το ποιοι πυροδοτούν αυτού του είδους τις επιθέσεις. «Αρχικά όλες συνδέονται μεταξύ τους. Βλέπουμε ότι χαιρετούν ναζιστικά μέσα στον προαύλιο χώρο και στη συνέχεια διαβάζουμε υποστηρικτικές δηλώσεις από τον Κασιδιάρη και τον Ιερό Λόχο. Όλοι ξέρουμε ποιοι είναι και μάλιστα έχει αργήσει πάρα πολύ η ταυτοποίηση των δραστών», σημειώνει.

«Γράφονται επίτηδες σε ΕΠΑΛ για να στρατολογούν παιδιά»

Η δράση των νεοναζιστικών οργανώσεων, των οποίων οι επιπτώσεις αποτυπώνονται τις τελευταίες μέρες, είναι κάθε άλλο από τυχαία. Υπάρχει οργάνωση, και μάλιστα αυστηρή. Όπως γνωστοποιεί ο κ. Κοκονάς, «υπάρχουν ενήλικα μέλη ακροδεξιών οργανώσεων που γράφονται επίτηδες σε ΕΠΑΛ προκειμένου να προωθήσουν τέτοιου είδους ιδέες. Είναι οργανωμένοι. Και τα αποτελέσματα τα βλέπουμε. Δεν γίνεται σε μία μέρα να εμφανίζονται 50 κουκουλοφόροι με μαχαίρια. Έχουν σχεδιασμό, κινούνται σαν στρατός και μάλιστα κάποιος τους συγκαλύπτει. Για παράδειγμα, είναι απορίας άξιο ποιος τους άνοιξε την πόρτα την πρώτη φορά, διότι ανοίγει με μηχανισμό. Κάποιος από μέσα πάτησε το κουμπί», διαπιστώνει.

Τέλος, ο κ. Κοκονάς καταλήγει στο συμπέρασμα ότι οι εκπαιδευτικοί, θα μπορούσαν πολύ εύκολα να σταματήσουν τέτοια φαινόμενα, καθώς, όπως λέει, ένα σχολείο δεν είναι «ξέφραγο αμπέλι». «Όταν παρατηρείται επανειλημμένα παραβατική συμπεριφορά, εφαρμόζονται συγκεκριμένες εκπαιδευτικές διαδικασίες. Υπάρχει κανονισμός. Όταν καταπατώνται οι σχολικοί κανόνες, μπορεί να επιβληθεί και η απομάκρυνση από το σχολικό περιβάλλον για τον εκάστοτε μαθητή».