Οι αποφάσεις του Υπουργείου να προχωρήσει σε συγχωνεύσεις και καταργήσεις περίπου 1.000 τμημάτων, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των εκπαιδευτικών, έχουν προκαλέσει αντιδράσεις από εκπαιδευτικούς και γονείς σε όλη τη χώρα. «Προχωρούμε σε εξορθολογισμό τμημάτων για να πετύχουμε καλύτερα εκπαιδευτικά αποτελέσματα» υποστήριξε ο Υπουργός Παιδείας, μιλώντας στον Alpha, προσθέτοντας ότι «κοιτάμε εκπαιδευτικά το ζήτημα, για να πετύχουμε καλύτερα εκπαιδευτικά αποτελέσματα».

Την Τετάρτη, Εκπαιδευτικοί και γονείς βρέθηκαν έξω από το Υπουργείο Παιδείας, σε συγκέντρωση στην οποία είχαν καλέσει οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες, ΔΟΕ, ΟΛΜΕ και ΠΟΣΕΕΠΕΑ (Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής) και η ΑΣΓΜΕ (Ανώτατη Συνομοσπονδία Γονέων Μαθητών Ελλάδας).

Όπως καταγγέλλουν οι ομοσπονδίες: «Καταργούνται τμήματα ακόμα και κατευθύνσεων στα Γενικά Λύκεια και ολόκληρων τομέων και ειδικοτήτων στα ΕΠΑΛ, παρότι ήδη συμπληρώνουν διψήφιο αριθμό μαθητών/τριών και αναμένονται και οι εγγραφές των μετεξεταστέων και ταυτόχρονα δίνονται προφορικές οδηγίες για αντιπαιδαγωγικές μετακινήσεις μαθητών/τριών σε άλλα σχολεία».

Όταν ομάδα των εκπαιδευτικών προσπάθησε να εισέλθει στον προαύλιο χώρο του Υπουργείου, ζητώντας να συναντηθεί με τον Υπουργό ή έστω με αρμόδιο εκπρόσωπο, έγινε δεκτή με χημικά και χτυπήματα από τα ΜΑΤ. Ο Κυριάκος Πιερρακάκης «εδώ και ενάμιση χρόνο δεν έχει συναντήσει κανέναν συνδικαλιστικό φορέα στην εκπαίδευση» κατήγγειλε, μιλώντας στο TPP η Βιολέττα Πατέλη, μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας, εκλεγμένη με τις «Παρεμβάσεις», παρούσα στην κινητοποίηση και θύμα της επίθεσης των ΜΑΤ.

Μιλώντας στους Κωνσταντίνο Πουλή και Θάνο Καμήλαλη, στην εκπομπή «Φάρμα των Ζώων», η κ.Πατέλη ξεκίνησε λέγοντας ότι «έτσι εννοεί το διάλογο ο υπουργός Παιδείας, ο οποίος έχει πάνω από ενάμιση χρόνο να δει την Ομοσπονδία βέβαια, από όταν τοποθετήθηκε. Ακόμα και το καλοκαίρι, προτίμησε να δίνει συνεντεύξεις σε ραδιοφωνικά κανάλια, την ώρα που ήμασταν στο Υπουργείο ως Ομοσπονδία για το σύνολο των ζητημάτων που υπάρχουν στην εκπαίδευση».

Περιγράφοντας το πρόβλημα των συγχωνεύσεων, υπενθύμισε ότι «εν μέσω πανδημίας και υπουργίας Κεραμέως, ο αριθμός των μαθητών αυξήθηκε από 22 σε 25. Αυτό ήταν ένα κακό, από το οποίο μύρια έπονται». Στη συνέχεια τόνισε ότι «πάντα γινόταν μια προσπάθεια λογιστική, με τη λογική κόστους – οφέλους, να συρρικνωθούν τα σχολεία». Ωστόσο, όπως σημείωσε, «πρώτη φορά γίνεται σε τέτοιο εύρος». Κατήγγειλε επίσης, τις προφορικές πιέσεις, που φτάνουν μέχρι απειλές για πειθαρχικές διώξεις, από Περιφερειακούς Διευθυντές Εκπαίδευσης, ώστε να επιτευχθούν οι συγχωνεύσεις και να δηλωθεί η «κατάλληλη κατανομή» στην ηλεκτρονική πλατφόρμα myschool.

«Είναι σαν να εξαφανίζουν περίπου 100 εξαθέσια σχολεία από την Ελλάδα, με τις συγχωνεύσεις που έχουν κάνει αυτή τη στιγμή. Τόσες πολλές είναι οι καταργήσεις τμημάτων».

Η κ.Πατέλη αναφέρθηκε αναλυτικά και σε μία άλλη διάσταση του ζητήματος, που είναι η ανακλήσεις διχοτομήσεων τμημάτων. Αντί δηλαδή να κάνει δεκτά τα αιτήματα να σπάσουν μεγάλα τμήματα, των 27-28 παιδιών, στα δύο, η εντολή που δίνεται από το Υπουργείο είναι η δημιουργία ενός τμήματος 25 μαθητών. Τα παιδιά που «περισσεύουν» αναγκάζονται να μετακινηθούν σε «κοντινά» σχολεία. Ανέφερε παράδειγμα από το σχολείο που εργάζεται η ίδια, όπου είχε γίνει αρχικά δεκτό το αίτημα να διχοτομηθεί η Τετάρτη Δημοτικού. Το εγκεκριμένο αίτημα όμως στη συνέχεια ανακλήθηκε, με την εντολή να είναι ότι «θα μαζέψετε τα παιδιά σε ένα 25άρι Τετάρτης χωρίς να μας λέει τι θα τα κάνουμε τα υπόλοιπα τρία που μας μένουν. Τέτοιες περιπτώσεις είναι άπειρες».

Άλλο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η Πελοπόννησος, όπου, όπως κατήγγειλε η τοπική Ομοσπονδία Γονέων και Κηδεμόνων:

«Ενδεικτικά αναφέρουμε  ότι στον νομό Λακωνίας συγχωνεύονται 10 διαφορετικές τάξεις σε 7 σχολεία, δημιουργώντας  τεράστια αναστάτωση σε γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικούς. Η ίδια κατάσταση επικρατεί σε όλες τις βαθμίδες, πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια. Μία άλλη πτυχή των προθέσεων της κυβέρνησης είναι αυτό που δρομολογείται σε όλη την Περιφέρεια Πελοποννήσου, όπου αντί στις Α’ τάξεις να δημιουργήσει 2 τμήματα 15 π.χ. μαθητών (δεν χρειάζεται να επιχειρηματολογήσουμε για τη σημασία των μικρών τμημάτων σε αυτή την ευαίσθητη ηλικία της ζωής ενός παιδιού), δημιουργεί ένα τμήμα 25 μαθητών και τα «περισσευούμενα» τα μετακινεί σε άλλα σχολεία!

Μια τέτοια ενέργεια είναι τουλάχιστον απαράδεκτη, αφού δημιουργεί ακόμα περισσότερα πολυπληθή τμήματα και μάλιστα σε περιπτώσεις τάξεων με γνωματεύσεις μαθητών, το οποίο δυσχεραίνει το έργο του εκπαιδευτικού και στερεί από τα παιδιά μας την ισότιμη εκπαίδευση με βάση τις εκπαιδευτικές ανάγκες του/της καθενός/μιάς».

Στην Κρήτη, μπαίνει λουκέτο σε δεκάδες μικρά σχολεία, ενώ οι συγχωνεύσεις τμημάτων φτάνουν τις 80, με έντονες αντιδράσεις από γονείς και εκπαιδευτικούς.

Παραπλανητικές αναφορές σε «μέσο όρο»

Προσπαθώντας να απαντήσει στις αντιδράσεις των εκπαιδευτικών, ο Κυριάκος Πιερρακάκης τονίζει ότι «έχουμε 200.000 εκπαιδευτικούς και σε σχέση με το συνολικό πληθυσμό που έχουμε, το κλάσμα καταλήγει να είναι 8,2 μαθητές ανά εκπαιδευτικό. Ενώ ο ευρωπαϊκός μέσος όρος ξέρετε είναι; Είναι 12,1. Δηλαδή η Ελλάδα έχει πολύ καλύτερο μέσο όρο σε σχέση με τον μέσο όρο της Ευρώπης». O Yπουργός ανέφερε σε δηλώσεις του και παραδειγματα, λέγοντας ότι «δηλαδή στην 3η Λυκείου ένα σχολείο στην Κηφισιά έχει 6 έξι παιδιά στη συγκεκριμένη κατεύθυνση. Ένα πολύ κοντινό σχολείο έχει τρία παιδιά στην άλλη κατεύθυνση και απλώς ενώνεις αυτά τα δύο».

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι το επιχείρημα του μέσου όρου είχε χρησιμοποιηθεί και επί Υπουργίας Νίκης Κεραμέως, με αναφορές τότε «στον μέσο όρο μαθητών ανά τάξη στην Ελλάδα». Ωστόσο, σε έναν οποιονδήποτε στατιστικό μέσο όρου στα σχολεία, συμπεριλαμβάνονται τμήματα με πάνω από 25 μαθητές σε σχολεία π.χ της Αττικής και ολιγομελή τμήματα σε δυσπρόσιτες περιοχές της χώρας.

«Αυτό είναι πάλι στη λογική της λογιστικής που υιοθετεί το Υπουργείο. Γιατί, όπως ξέρετε, η Ελλάδα έχει μια γεωμορφολογία πάρα πολύ ιδιαίτερη. Πρέπει να ξέρετε ότι τα προηγούμενα χρόνια έτσι κι αλλιώς έχουν κλείσει πάρα πολλά σχολεία, που σημαίνει ότι τα παιδιά ήδη μεταφέρονται από το ένα χωριό στο άλλο. Υπάρχει υπογεννητικότητα, υπάρχουν ειδικά σχολεία με ολιγομελή τμήματα, υπάρχουν ΕΠΑΛ με ολιγομελή τμήματα» εξήγησε η κ.Πατέλη.

«Για να σας δώσω ένα απλό στοιχείο. Τα ολιγομελή τμήματα στο ειδικό σχολείο, για να δουλευτούν παιδιά με βαριές αναπηρίες, δεν μπορούν να είναι με πάνω από 3 παιδιά. Αν λοιπόν πάει και το αθροίζει αυτό, ο κ.Πιερρακάκης όχι απλά παραπλανεί, είναι πραγματικά ντροπιαστικό αυτό που κάνει. Είναι ντροπιαστική αυτή η αντιμετώπιση. Μάλιστα έχουμε σχολείο αυτή τη στιγμή, που με τη λογική τους πρέπει να είναι 25 μαθητές, αλλά υπάρχουν και 6 παιδιά με διαγνώσεις. Ενώ υπάρχει κείμενη νομοθεσία που λέει ότι αν είναι πάνω από ένα αυτά τα παιδιά, πρέπει να μειώνεται κατά 3 ο αριθμός των μαθητών. Μιλάω για τις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και την αναπηρία, όχι τα υπόλοιπα μαθησιακά».

Τόνισε επίσης ότι «αυτό που κάνουν στην πραγματικότητα είναι να φροντίζουν να συρρικνωθεί το δημόσιο σχολείο. Αυτό που θέλουν να κάνουν, το επόμενο που τους ενδιαφέρει, είναι να το πάρουν και να το ιδιωτικοποιήσουν. Αυτό κάνουν με το να εκχωρούν διάφορα πράγματα και να δίνουν διάφορες αρμοδιότητες, όπως ο επαγγελματικός προσανατολισμός σε ιδιώτες».

Σχολιάζοντας τα στοιχεία του Υπουργού για τους 10.000 μόνιμους διορισμούς, το μέλος του Δ.Σ της ΔΟΕ σημείωσε ότι «πρέπει να πούμε ξεκάθαρα ότι αντιστοιχούσαν στην πραγματικότητα συνταξιοδοτήσεις που έγιναν. Δεν ήταν δηλαδή κανένας άθλος, ούτε ήταν κανένα δωράκι που έκανε στην εκπαίδευση».