Όπως μεταφέρει το Αθηναϊκό Πρακτορείο, σε κοινή δήλωση που εκδόθηκε μετά τη σύσκεψη επισημαίνεται ότι “η ενδεδειγμένη, ταχύτερη και οικονομικότερη λύση για την ολοκλήρωση του έργου και την ανάδειξη των αρχαιοτήτων στο σταθμό Βενιζέλου είναι να ακολουθηθεί η μέθοδος της απόσπασης, εκσκαφής και επανατοποθέτησής τους, όπως έγινε και στο γειτονικό σταθμό της Αγίας Σοφίας”. Ταυτόχρονα ζητείται από τη νέα διοίκηση της «Αττικό Μετρό ΑΕ» να συγκαλέσει άμεσα σύσκεψη όλων των φορέων προκειμένου να παρουσιάσει ένα σαφές, δεσμευτικό και οριστικό χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των εργασιών και λειτουργίας του μετρό. Διατυπώνεται ακόμη το αίτημα να συσταθεί άμεσα η προβλεπόμενη από το νόμο Επιτροπή Παρακολούθησης της πορείας των εργασιών του μετρό, που θα συνεδριάζει ανά τρίμηνο και θα ενημερώνει για την πορεία υλοποίησης του έργου. Οι φορείς δηλώνουν τέλος ότι “η Θεσσαλονίκη δεν θα επιτρέψει άλλες καθυστερήσεις και κάθε είδους οικονομική επιβάρυνση, τόσο στο έργο, όσο και στη λειτουργία της πόλης”.
Από την άλλη πλευρά μαζικές είναι οι αντιδράσεις από πολίτες και φορείς της Θεσσαλονίκης στο νέο σχέδιο για το Μετρό της πόλης που ανακοίνωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης στη ΔΕΘ, που όπως υποστηρίζεται, θα καθυστερήσει κατά τουλάχιστον 2,5 χρόνια τη λειοτυργία του έργου, επαναφέροντας μια πρόταση για τα αρχαία στον σταθμό Βενιζέλου που είχε απορριφθεί. Αντιδράσεις από τους Αρχαιολόγους, ψήφισμα από πολίτες της πόλης ενάντια στις εξαγγελίες Μητσοτάκη, καταγγελίες από ΣΥΡΙΖΑ και δημοτικές παρατάξεις.
Μαζικές αντιδράσεις ενάντια στο σχέδιο Μητσοτάκη για καθυστέρηση χρόνων στο Μετρό Θεσσαλονίκης
Απευθυνόμενος στους εκπροσώπους των φορέων ο κ. Τζιτζικώστας τόνισε ότι η παρουσία τους στη σημερινή σύσκεψη στέλνει το μήνυμα ότι η πόλη δεν θα ανεχτεί νέα παράταση στο έργο ούτε άλλα “παιχνίδια και άλλες σκοπιμότητες σε βάρος της Θεσσαλονίκης”. “Δεν θα επιτρέψουμε σε κανέναν να διχάσει τον κόσμο, τους πολίτες της Θεσσαλονίκης. Το Μετρό πρέπει να ολοκληρωθεί το συντομότερο. Δεν πρέπει να χαθεί άλλος χρόνος. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να αυξηθεί περαιτέρω το κόστος υλοποίησης αυτού του έργου” τόνισε.
Υπενθύμισε ότι η θέση της Περιφέρειας από το 2013 είναι η απόσπαση των αρχαίων της Βενιζέλου, η ολοκλήρωση του σταθμού και η επανατοποθέτησή τους και σχολίασε ότι ενώ υπήρχε συμφωνία φορέων και πολιτείας για το θέμα αυτό “κάποιοι φρόντισαν να ανατραπεί” αυτός ο σχεδιασμός. “Το αποτέλεσμα γνωστό: έχουμε φτάσει 2019, η πόλη δεν έχει Μετρό, το χρονοδιάγραμμα είναι στον αέρα κυριολεκτικά και άρα όσα μας έλεγαν τα προηγούμενα χρόνια δεν ήταν αληθή και επίσης το κόστος εκτινάσσεται” τόνισε. Δήλωσε ικανοποιημένος για την τοποθέτηση του πρωθυπουργού για τον οποίο είπε ότι από το βήμα της ΔΕΘ μίλησε ξεκάθαρα αναλαμβάνοντας την πολιτική ευθύνη για τη βέλτιση λύση και πρόσθεσε ότι με αυτήν, “οι εργασίες θα ολοκληρωθούν ταχύτερα, η έναρξη λειτουργίας του Μετρό για το επιβατικό κοινό δεν θα έχει άλλες καθυστερήσεις και δεν θα διακοπεί μετά την έναρξή της”. Εκτίμησε, άλλωστε, ότι η λύση της απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαίων της Βενιζέλου είναι “η μόνη περίπτωση αν θέλουμε να ολοκληρωθεί το Μετρό στην πόλη το ταχύτερο δυνατό και με το μικρότερο δυνατό κόστος και την μικρότερη ταλαιπωρία για το κοινό της πόλης”.
Από την πλευρά του ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνος Ζέρβας, γνωστοποίησε ότι σε ό,τι αφορά τη διαχείριση των αρχαιοτήτων, το κόστος για την ανασκαφή στο έργο του Μετρό έφτασε, μέχρι στιγμής, τα 135 εκ. ευρώ. Σημείωσε ότι το θέμα με τη διαχείριση των αρχαιοτήτων στη Βενιζέλου δεν διέφερε σε τίποτα με τις αρχαιότητες της Αγίας Σοφίας όπου είχε επιλεγεί η λύση της απόσπασης, εκσκαφής και επανατοποθέτησης και εκτίμησε ότι “αν είχε επιλεγεί αυτή η λύση και για τη Βενιζέλου, αυτή θα βρισκόταν σήμερα στο ίδιο στάδιο που βρίσκεται σήμερα η Αγίας Σοφίας και θα λέγαμε ότι το 2021- 2022 θα είχαμε Μετρό από άκρη σε άκρη στην πόλη μας”.
Είπε, επίσης, ότι χάθηκαν 6 χρόνια και το μόνο που έγινε στη Βενιζέλου ήταν η κατάχωση των αρχαιοτήτων και πρόσφατα η πλάκα οροφής, ενώ δεν υπάρχει κανένα χρονοδιάγραμμα, καμία κοστολόγηση και καμία εντολή στον ανάδοχο. Χαρακτήρισε, τέλος, τον σταθμό της Βενιζέλου ως την “πλατεία Συντάγματος”, τον “κεντρικό σταθμό” της Θεσσαλονίκης και πρόσθεσε: “δεν υπάρχει μονοπώλιο ευαισθησίας σε αυτή την πόλη για την πολιτιστική κληρονομιά”.
Ο Πρόεδρος της ΠΕΔ Κεντρικής Μακεδονίας, Λάζαρος Κυρίζογλου υπογράμμισε, από την πλευρά του, ότι η λύση της απόσπασης και επανατοποθέτησης εφαρμόστηκε στο Μετρό της Αθήνας και υποστηρίζεται και από τους ειδικούς και επιστήμονες αλλά και από το Συμβούλιο της Επικρατείας που απέρριψε την προσφυγή του Δήμου Θεσσαλονίκης η οποία στρεφόταν κατά της απόσπασης και επανατοποθέτησης.
Ο πρόεδρος του ΤΕΕ / ΤΚΜ και αντιπεριφερειάρχης υποδομών της περιφέρειας, Πάρις Μπίλλιας υπενθύμισε ότι το ΤΕΕ είχε δημιουργήσει διεπιστημονική επιτροπή για το θέμα από το 2012 και εκείνη τάχθηκε υπέρ της απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαίων. Σημείωσε ότι η δυνατότητα παραμονής των αρχαίων και κατασκευής του σταθμού είναι μια λύση δύσκολη τεχνικά που θα προκαλέσει χρονικές καθυστερήσεις και θα αυξήσει το κόστος. “Η λύση που ανακοινώθηκε από τον πρωθυπουργό δεν επιφέρει επιπλέον καθυστέρηση στη λειτουργία του Μετρό. Επίσης, επειδή ακούγεται ότι έχουν δαπανηθεί χρήματα για τη μέθοδο της παραμονής των αρχαιοτήτων και την κατασκευής του σταθμού της Βενιζέλου, έχω τη διαβεβαίωση από δύο διαφορετικές πηγές από στελέχη της Αττικό Μετρό και αναδόχου ότι για το συγκεκριμένο έργο δεν έχει δαπανηθεί ούτε ένα ευρώ” πρόσθεσε.
Στη σύσκεψη συμμετείχαν ακόμη εκπρόσωποι του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, του Συνδέσμου Βιομηχανιών Ελλάδας, του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος, του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, του Παραρτήματος Κεντρικής Μακεδονίας του Γεωτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, καθώς και εκπρόσωπος του Εργατοϋπαλληλικού Κέντρου Θεσσαλονίκης. Οι εκπρόσωποι των επαγγελματιών έθεσαν, επίσης, το θέμα της αποζημίωσης των επαγγελματιών που ζημιώθηκαν κατά τη διάρκεια των εργασιών κατασκευής του Μετρό.