Το άνοιγμα των Λυκείων προτάσσει η κυβέρνηση και η υπουργός παιδείας, Νίκη Κεραμέως, η οποία συμμετέχει στη σημερινή συνεδρίαση της επιτροπής των λοιμωξιολόγων, που πρόκειται να αποφανθεί αν τα επιδημιολογικά δεδομένα επιτρέπουν το άνοιγμα των σχολείων από τη Δευτέρα 12 Απριλίου. Σημειώνεται πως η κατάσταση της πανδημίας στη χώρα αποτυπώνεται ζοφερή, καθώς σύμφωνα με τα τελευταία επιδημιολογικά δεδομένα, τα επιβεβαιωμένα κρούσματα το τελευταίο 24ωρο υπερέβαιναν τις 4.000, ενώ σημειώθηκε νέο αρνητικό ρεκόρ διασωληνώσεων και θανάτων.

Μιλώντας στην κρατική τηλεόραση, η υφυπουργός Παιδείας, Ζέττα Μακρή, σημείωσε ότι «είμαστε έτοιμοι να επανέλθουμε στη δια ζώσης εκπαίδευση. Προτεραιότητά μας είναι τα λύκεια, μετά τα γυμνάσια και αργότερα τα δημοτικά. Το άνοιγμα των σχολείων θα γίνει σταδιακά καθώς τα επιδημιολογικά δεδομένα δεν μάς δίνουν τη δυνατότητα αυτή». Σχετικά με το γεγονός ότι φαίνεται πως προτάσσεται το άνοιγμα της Γ’ Λυκείου, η Ζ. Μακρή τόνισε πως η δια ζώσης εκπαίδευση  δεν μπορεί να γίνεται ταυτόχρονα με την τηλεκπαίδευση , γι’ αυτό και προτείνεται αρχικά το άνοιγμα της Γ’ Λυκείου. Σχετικά με τη διενέργεια των self tests, ανέφερε πως πρόκειται να υπάρχουν αναλυτικές οδηγίες στα ελληνικά, αλλά και σχετικά βίντεο για τη σωστή διενέργειά τους, ενώ θα δοθεί και ένα διάστημα ανοχής και προσαρμοστικότητας. Παράλληλα, η συζήτηση σχετικά με το άνοιγμα Γυμνασίων και Δημοτικών φαίνεται πως μετατίθεται για μετά το Πάσχα.

«Την αστοχία δεν μπορούμε να την αποκλείσουμε, ελπίζουμε να είναι περιορισμένη» είπε και προσέθεσε ότι τα μέτρα που η εκπαιδευτική κοινότητα υιοθέτησε θα ισχύσουν και τώρα. «Θα υπάρχει μία πειθώ και μία ανοχή που δεν θα οδηγήσει όμως στην άρνηση της διαδικασίας. Όπως έχει ανακοινωθεί και από τον κο Κοντοζαμάνη όποιο παιδί δεν κάνει το τεστ δεν θα συμμετέχει στην δια ζώσης διδασκαλία, ούτε θα συμμετέχει στην τηλεκπαίδευση. Εξαίρεση θα αποτελούν τα παιδιά που αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα υγείας και δεν δύναται η δια ζώσης παρακολούθηση των μαθημάτων».

Το άνοιγμα των Λυκείων από την ερχόμενη Δευτέρα προανήγγειλε και ο υπουργός Επικρατείας, Γιώργος Γεραπετρίτης, μιλώντας χθες, στον ΣΚΑΪ. «Η Επιτροπή έχει ήδη συζητήσει ότι θα πάμε σε ένα άνοιγμα σχολείων εφόσον υπάρχει η δυνατότητα για υποχρεωτικά self test. Τα αυτοδιαγνωστικά τεστ έχουν ήδη φτάσει στη χώρα μας, κι εκτιμούμε ότι έως αύριο θα έχουν εφοδιαστεί όλα τα φαρμακεία των μεγάλων αστικών κέντρων, έως το τέλος της εβδομάδας θα έχουν εφοδιαστεί όλα τα φαρμακεία της χώρας. Νομίζω ότι υπάρχει η δυνατότητα να ανοίξουμε τη Δευτέρα τα σχολεία, καθώς έχουν μείνει επί μακρόν κλειστά και αυτό έχει μια σοβαρότατη επιβάρυνση όχι μόνο για την ψυχική υγεία των μαθητών, αλλά και με ζητήματα μαθησιακά», δήλωσε.

Ταυτόχρονα, ο υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργό, Άκης Σκέρτσος, σε τηλεοπτική του εμφάνιση άφησε και αυτός ανοιχτό το ενδεχόμενο για επαναλειτουργία των σχολείων την προσεχή Δευτέρα και υποστήριξε πως «έχουμε πλέον το εργαλείο των οικιακών τεστ για όλους τους μαθητές. Συνεπώς αυτός ο οποίος διαγιγνώσκεται θετικός, θα μπορεί να κάνει κι ένα δεύτερο επαναληπτικό, δωρεάν τεστ, και να μένει στο σπίτι, άρα να μην μεταφέρει τον ιό στο σχολείο -αυτή είναι η βασική διαφορά. Και μόλις καταφέρουμε την επόμενη εβδομάδα να έχουμε επάρκεια τεστ και για το λιανεμπόριο, το ίδιο θα ισχύσει και για αυτό. Άρα, θα μπορέσουμε να ανοίξουμε το λιανεμπόριο οργανωμένα και με ασφάλεια».

Διαβαστε περισσότερα εδώ:

«Βαλβίδες αποσυμπίεσης» και συμβίωση με τον ιό, διά χειρός Γεραπετρίτη – Σκέρτσου

Να αντιληφθεί τις προτεραιότητες καλεί την κυβέρνηση ο ΣΥΡΙΖΑ

«Άμεση θωράκιση της σχολικής κοινότητας και των σχολείων για βιώσιμη, υγειονομικά ασφαλές και παιδαγωγικά επωφελές άνοιγμα των σχολείων» ζητά με ανακοίνωσή του το Τμήμα Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ και καταθέτει σειρά προτάσεων για την ασφαλέστερη επαναλειτουργία της δια ζώσης εκπαίδευσης. Καλεί την κυβέρνηση «να αντιληφθεί ότι την ώρα που η κοινωνία και η εκπαίδευση δοκιμάζονται, δεν μπορεί η προτεραιότητά της κυβέρνησης να είναι η υλοποίηση μιας μικροπολιτικής ατζέντας που αυξάνει την επισφάλεια και  πλήττει την κοινωνική συνοχή». Στα αιτήματα της αξιωματικής αντιπολίτευσης συμπεριλαμβάνεται, μεταξύ άλλων, η αναπροσαρμογή των προγραμμάτων σπουδών στις συνθήκες της πανδημίας και η μείωση των μαθητών στις αίθουσες διδασκαλίας, η αναπροσαρμογή των προγραμμάτων σπουδών στις συνθήκες της πανδημίας, η μη εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων και η κατάργηση της ρύθμισης για τη μείωση του αριθμού των εισακτέων.

Ολόκληρη η ανακοίνωση ΣΥΡΙΖΑ

Οι εξαγγελίες για το άνοιγμα των σχολείων παραμένουν δέσμιες της κοινωνικής αναλγησίας της κυβέρνησης, της αδιαφορίας της για την οργάνωση δημόσιων πολιτικών, των σκοπιμοτήτων μιας επιτηδευμένης επιστροφής σε μια ασαφή κανονικότητα.

Παραβλέπεται το γεγονός ότι οι συνθήκες είναι χειρότερες από ό,τι την περίοδο που τα σχολεία έκλεισαν και από τις χειρότερες τους τελευταίους δεκατρείς μήνες. Ο μεταλλαγμένος ιός προσβάλλει πιο δραστικά και τους νέους, ενώ ο κατά προτεραιότητα εμβολιασμός των εκπαιδευτικών αποδεικνύεται απάτη, μιας και είναι η τρίτη διαλογή στους κατά προτεραιότητα εμβολιασμούς από τα περισσεύματα των ακυρωθέντων προγραμματισμένων εμβολιασμών.

Η τηλεκπαίδευση αποδεικνύεται πως εντείνει εκπαιδευτικά αδιέξοδα και τις κοινωνικές ανισότητες, ενώ αποτέλεσε τον δούρειο ίππο της χρηματοδοτημένης από το υπουργείο Παιδείας ιδιωτικοποίησης δημόσιων δικτύων και λειτουργιών. Οδήγησε στο μεγάλο σκάνδαλο της εμπορευματοποίησης προσωπικών δεδομένων εκατομμυρίων πολιτών. Ένα χρόνο μετά την πρώτη καραντίνα ανοίγει με τεράστια  καθυστέρηση η διαδικασία των voucher για προμήθεια ηλεκτρονικού υλικού. Πάνω από το 1/3 των μαθητών δε συμμετείχαν ή έλαβαν μέρος πλημμελώς στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση.

Μαζί με τις εξαγγελίες για το άνοιγμα των σχολείων και με ένα χρόνο καθυστέρηση, ξεκινά και η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, κανένα μέτρο δεν έχει ληφθεί για να αμβλυνθούν οι χρόνιες παθογένειες των εκπαιδευτικών υποδομών, να διαμορφωθούν στοιχειώδεις συνθήκες υγειονομικής ασφάλειας, να ενισχυθεί ο δημόσιος χαρακτήρας του εκπαιδευτικού συστήματος τόσο σε ανθρώπους όσο και σε διαθέσιμα μέσα. Τα σχολεία έκλειναν και άνοιγαν ακριβώς όπως έκλεισαν για να ξανακλείσουν λίγο καιρό αργότερα.

Σε αυτές τις συνθήκες, η λύση των διαγνωστικών self test ή των οικιακών τεστ μικρής αξιοπιστίας, στο πλαίσιο της «ατομικής ευθύνης», που παρουσιάζει η κυβέρνηση ως πανάκεια, είναι προφανώς, προσχηματική και ανεπαρκής αν δεν συνοδευτεί από ένα συνολικό σχέδιο υγειονομικής ασφάλειας. Όπως επισημαίνει η επιστημονική κοινότητα, κάθε διαγνωστική εξέταση αποτελεί ιατρική πράξη και θα πρέπει να πραγματοποιείται από ειδικούς.

Και όμως τα σχολεία, από χώροι επισφαλούς υγειονομικής κατάστασης και υπερμετάδοσης της νόσου, υπάρχει η δυνατότητα να διαδραματίσουν θετικό ρόλο σε ό,τι αφορά τη διασφάλιση της υγείας των μαθητών και των οικογενειών τους, αλλά και την επιδημιολογική επιτήρηση μεγάλου μέρους του πληθυσμού. Και αυτό μπορεί να γίνει γιατί το σχολείο, ως οργανωμένη δημόσια δομή, χαρακτηρίζεται από δοκιμασμένες σχέσεις εμπιστοσύνης και αλληλεγγύης μεταξύ των μελών της σχολικής κοινότητας (εκπαιδευτικών, μαθητών, γονέων και βοηθητικού προσωπικού), ενώ οι λειτουργοί της εκπαίδευσης διακρίνονται από υπευθυνότητα, συνέπεια και αίσθηση ευθύνης.

Δύο είναι οι άμεσες προϋποθέσεις που απαιτούνται:

  • πρώτη, η εκπόνηση και εφαρμογή ενός προγράμματος εμβολιασμού του συνόλου των εκπαιδευτικών και του υπόλοιπου προσωπικού των σχολικών μονάδων μέχρι τις διακοπές του Πάσχα, ώστε μετά το Πάσχα να έχουμε εξασφαλισμένο το τείχος ανοσίας
  • δεύτερη, η σε συνεργασία με τις Τοπικές Μονάδες Υγείας και τα Κέντρα Υγείας ενίσχυση των σχολικών μονάδων με εξειδικευμένο προσωπικό για την αξιόπιστη διενέργεια των self ή rapid tests κάθε εβδομάδα, τη θερμομέτρηση των μαθητών και τη διαχείριση τυχόν περιστατικών. Η παροχή της δυνατότητας δωρεάν τεστ, παραμένει αδήριτη αναγκαιότητα.

Η άμεση υλοποίηση αυτών των προϋποθέσεων, σε συνδυασμό με τα υγειονομικά, παιδαγωγικά και κοινωνικά μέτρα που έχουμε ήδη προτείνει νωρίτερα με τα «10 σημεία» του ΣΥΡΙΖΑ, συνιστούν ένα δίχτυ προστασίας που μπορεί να θωρακίσει πολλαπλά τα εκπαιδευτικά ιδρύματα και να τα καταστήσει από μέρος του προβλήματος, μέρος της λύσης του.

Στην παρούσα συγκυρία καταθέτουμε προτάσεις μέτρων, διεκδίκησης και άμεσης εφαρμογής, που συμπληρώνουν τις αντίστοιχες προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, αλλά και του εκπαιδευτικού κινήματος από την έναρξη της σχολικής χρονιάς τα οποία, αν είχαν εισακουστεί έγκαιρα, το τοπίο τουλάχιστον στην εκπαίδευση θα ήταν πολύ καλύτερο.

  1. Μείωση του αριθμού μαθητών σε κάθε διδακτική λειτουργία με εναλλασσόμενες ημερήσιες βάρδιες μαθημάτων και αξιοποίηση των υφιστάμενων χώρων διδασκαλίας. Σημαντικός σε αυτή τη διαδικασία είναι ο ρόλος των Συλλόγων Διδασκουσών/Διδασκόντων.
  2. Η έμφαση πρέπει να δοθεί, ιδίως κατά το τρέχον σχολικό έτος, στη διδακτική μαθησιακή διαδικασία και στη διαμορφωτική αξιολόγηση (στήριξη βήμα-βήμα των παιδιών με βάση τις δυσκολίες που συναντούν)  και όχι στην τελική/αθροιστική) αξιολόγηση (δηλ. στις τελικές εξετάσεις εξαμήνου ή έτους).
  3. Αναπροσαρμογή των προγραμμάτων σπουδών στις συνθήκες της πανδημίας που επικρατούν το φετινό σχολικό έτος με δραστική μείωση της διδακτέας και εξεταστέας ύλης, συμπεριλαμβανομένης της διδακτέας ύλης των πανελλαδικών εξετάσεων. Ιδιαίτερη φροντίδα πρέπει να δειχθεί για την κατά προτεραιότητα κάλυψη των βασικών διδακτικών ενοτήτων της. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει ειδικά φέτος να ισχύσει η Τράπεζα Θεμάτων.
  4. Κατάργηση της ρύθμισης για τη μείωση του αριθμού των εισακτέων, που συνιστά ξεκάθαρη βαναυσότητα απέναντι στα παιδιά της περσινής Β’ Λυκείου δηλαδή, και της φετινής Γ΄ Λυκείου .
  5. Ιδιαίτερος προγραμματισμός ανά σχολείο για την κάλυψη των κενών τόσο του προηγούμενου σχολικού έτους όσο και των πρώτων μηνών του τρέχοντος σχολικού έτους, εν όψει του νέου διδακτικού έτους. Ο Σύλλογος Διδασκόντων/Διδασκουσών με την υποστήριξη του ΣΕΕ παιδαγωγικής ευθύνης έχει την αποφασιστική αρμοδιότητα και ευθύνη.
  6. Σχολαστική καθαριότητα σχολικών κτιρίων σύμφωνα με τα σχετικά υγειονομικά πρωτόκολλα, με ενίσχυση του προσωπικού καθαριότητας.
  7. Συστηματική υποβοήθηση και διδακτική στήριξη των παιδιών που ανήκουν σε εμποδιζόμενες (ευάλωτες) ομάδες και δεν είχαν τη δυνατότητα αξιοποίησης των μεθόδων της απόμακρης εκπαίδευσης (π.χ. με προγράμματα ενισχυτικής διδασκαλίας).
  8. Μέτρα οικονομικής και κοινωνικής στήριξης των οικογενειών των παιδιών που ανήκουν σε ευάλωτες ομάδες (στήριξη με επιδόματα, μέτρα υγειονομικής προστασίας και ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης).
  9. Εκκίνηση εκ νέου και επέκταση του προγράμματος των σχολικών γευμάτων.
  10. Προετοιμασία, έστω καθυστερημένα, της δημόσιας υποδομής τηλεκπαίδευσης, ώστε, το συντομότερο δυνατό να απαλλαγεί η εκπαίδευση από τη σκανδαλώδη σύμβαση με την Cisco.
  11. Πολύμορφη υποστήριξη εκπαιδευτικών, μαθητών και γονιών για την αντιμετώπιση των συνεπειών της κρίσης και του μακροχρόνιου εγκλεισμού από ειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό, που πρέπει να προσληφθεί προς τούτο (ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών)

Ο ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ επιμένει πως η αντιμετώπιση των εκπαιδευτικών προβλημάτων υπό τη συνθήκη της πανδημίας, η οργάνωση ενός καθολικού δημόσιου πλέγματος μέτρων, διαδικασιών και υποδομών υγειονομικής προστασίας και ασφάλειας πρέπει να αποτελέσουν τη μοναδική ατζέντα Παιδείας της κυβέρνησης και του Κοινοβουλίου, μέχρι τη λήξη της φετινής χρονιάς. Η σχετική πρόταση της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ για άμεση σύγκληση της Διαρκούς επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων, με τη συμμετοχή της Επιτροπής Λοιμωξιολόγων, ώστε να συζητηθεί το άνοιγμα των σχολείων, εντάσσεται σε αυτή τη λογική. Οι θεσμοί δεν είναι μηχανισμοί διεκπεραίωσης αλλά χώροι δημοκρατικής σύνταξης πολιτικών με κοινωνικό πρόσημο.
Η κυβέρνηση οφείλει να βάλει τέλος στον πόλεμο με τον κόσμο της εκπαίδευσης. Να πάψει να προκαλεί με διχαστικές πολιτικές, με αυθαιρεσίες, βία και αστυνομική καταστολή τη νεολαία. Να αντιληφθεί ότι την ώρα που η κοινωνία και η εκπαίδευση δοκιμάζονται, δεν μπορεί η προτεραιότητά της κυβέρνησης να είναι η υλοποίηση μιας μικροπολιτικής ατζέντας που αυξάνει την επισφάλεια και  πλήττει την κοινωνική συνοχή.