Το περσινό εορταστικό πρόγραμμα του δήμου Αθηναίων, προ πανδημίας και οικονομικής κρίσης, ήταν το «Υιοθέτησε την πόλη σου», παραχωρώντας έναν δρόμο σε κάθε ιδιωτική εταιρεία που επιθυμούσε να τον στολίσει και να διαφημιστεί μέσα από τη δράση αυτή. Το φετινό δεν θυμίζει και τόσο τα περσινά Χριστούγεννα. Το δεύτερο lockdown έχει ήδη κρατήσει περισσότερο από τις κυβερνητικές διακηρύξεις, με προοπτική τόσο την επέκτασή του, όσο και ένα ακόμα απέναντι στο επερχόμενο «τρίτο κύμα» της πανδημίας. Την ίδια ώρα, όλο και περισσότεροι πολίτες περιέρχονται σε βαριά οικονομική ανασφάλεια, με την απειλή για πολλούς εξ αυτών ακόμα και της απώλειας της εργασίας τους. Φαίνεται όμως πως η σημερινή κατάσταση αφήνει παγερά αδιάφορο τόσο τον δήμο Αθηναίων, όσο και τον ίδιο τον δήμαρχο Μπακογιάννη, που μάλλον βρήκαν έναν εξόχως προβληματικό και εξοργιστικό τρόπο να τονώσουν τα έσοδα του δήμου τις τελευταίες ημέρες του 2020.
Σύμφωνα με πλήθος καταγγελιών, αρκετές από αυτές και στο ThePressProject, πολίτες της Αθήνας λαμβάνουν τις τελευταίες ημέρες κλήσεις για παράνομο παρκάρισμα από τον δήμο Αθηναίων, με ημερομηνίες των παραβάσεων που φτάνουν τουλάχιστον έως το 2016. Αξίζει να σημειωθεί πως η ημερομηνία έκδοσης της πλειοψηφίας των ειδοποιητηρίων είναι η 13η Νοεμβρίου, δηλαδή την πρώτη εβδομάδα από την επιβολή lockdown σε όλη τη χώρα. Σύμφωνα με πληροφορίες που μετέδωσε ο ιστότοπος αυτοδιοικητικού περιεχομένου «ΟΤΑVOICE.gr» τις οποίες επιβεβαίωσαν πηγές του TPP από το δημοτικό συμβούλιο, τουλάχιστον 140.000 ξεχασμένες από την περίοδο του 2016-2017, βεβαιωμένες κλήσεις συνολικού ύψους 20 εκατ. ευρώ έχουν σταλεί, με διορία για εξόφληση την 31η Δεκεμβρίου του τρέχοντος έτους.
Να σημειωθεί πως τα ειδοποιητήρια αναγράφουν «Ειδοποίηση – Λογαριασμός Πληρωμής Παραβάσεων Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας», και ακολούθως μία λίστα με τα «στοιχεία παράβασης», με αριθμό εγγραφής, αριθμό κλήσης, ημερομηνία, ώρα και τόπο παράβασης, τον αριθμό κυκλοφορίας και τον τύπο του αυτοκινήτου, και τέλος το ποσό που καλείται ο δημότης να πληρώσει. Τέλος, κάτω από το σύνολο του ποσού που χρωστά ο δημότης, που σε πολλούς είναι περισσότερες από μία βεβαιωμένες παραβάσεις, αναφέρεται «Προσοχή! Μετά τη λήξη της προθεσμίας πληρωμής το ποσό εξοφλείται ΜΟΝΟ στα ταμεία του Δήμου και επιβαρύνεται με τους νόμιμους τόκους εκπρόθεσμης καταβολής», αναφέροντας παρακάτω τις διατάξεις του νόμου στις οποίες υπόκειται μισθωμένο όχημα.
Ωστόσο, σύμφωνα με αρκετές καταγγελίες και αναφορές στα κοινωνικά δίκτυα, το εξωφρενικό της υπόθεσης δεν σταματά εδώ, αλλά γίνεται χειρότερο. Μεταξύ των όσων αναφέρουν χρήστες που έχουν λάβει τέτοια ειδοποιητήρια πληρωμής, υπάρχουν βεβαιωμένα πρόστιμα για κλήσεις που ουδέποτε έχουν λάβει οι ίδιοι. Ακόμα, υπάρχουν περιπτώσεις που η κλήση για παράβαση φαίνεται να έχει βεβαιωθεί σε ημερομηνία που ο οδηγός και το αυτοκίνητό του δεν βρισκόταν καν στο σημείο, με κάποιους από αυτούς να υποστηρίζουν πως βρίσκονταν ακόμα και εκτός Αθηνών. Επίσης, παραβάσεις για παράνομο παρκάρισμα κατοίκων, παρότι ο ίδιος έχει κάρτα στάθμευσης μόνιμου κατοίκου, ακόμα και για παράβαση αυτοκινήτου του οποίου ο κάτοχος το είχε πουλήσει την περίοδο που φέρεται να κόπηκε η κλήση. Φυσικά, πάρα πολλές είναι και οι περιπτώσεις δημοτών που υποστηρίζουν πως αντιμετωπίζουν βεβαιώσεις πληρωμής για παραβάσεις τις οποίες έχουν πληρώσει, χωρίς ωστόσο μετά από τόσα χρόνια να έχουν κρατήσει το αποδεικτικό πληρωμής.
Προφανώς, για να μην παρεξηγηθούμε, παρά το πλήθος των αναφορών πολιτών όπως παραπάνω, υπάρχουν παραβάσεις που πράγματι έχουν γίνει, και πολλές από αυτές αποτελούν δείγμα αντικοινωνικής συμπεριφοράς. Ειδικά το παράνομο παρκάρισμα, σε μία πόλη με πληθυσμό άνω των 600.000 πολιτών σε έναν νομό με πληθυσμό σχεδόν 4 εκατομμυρίων πολιτών, αποτελεί γάγγραινα από την οποία δεν έχουμε καταφέρει να απαλλαγούμε, με σημαντικό αντίκτυπο στις ζωές εκατοντάδων χιλιάδων συμπολιτών μας. Επίσης, δεδομένου πως οι κλήσεις αφορούν την περίοδο της προηγούμενης δημοτικής αρχής, του σημερινού βουλευτή του Κινήματος Αλλαγής, Γιώργου Καμίνη, θα πρέπει να στηλιτευτεί και η πελατοκρατεία που ευδοκιμεί συχνά σε δήμους όλης της χώρας, γεννώντας ερωτήματα για τις πρακτικές και των προκατόχων του Κ. Μπακογιάννη. Ωστόσο, η βεβαίωση προστίμων με καθυστέρηση τόσων ετών, με παροιμιώδη αδιαφάνεια και τόσο fast track διαδικασίες, σε μία αποπνικτική συγκυρία για την πλειοψηφία των πολιτών, και με τόσο επιτακτικό τρόπο, αποτελεί σκάνδαλο πρώτου μεγέθους, καθώς και μνημείο αναλγησίας.
Το ζήτημα έχει ταράξει τη ζωή χιλιάδων οικογενειών, καθώς τα ποσά κινούνται από 20 έως 80 ευρώ, και με περιπτώσεις πολιτών που έλαβαν βεβαιώσεις για περισσότερες από μία παραβάσεις, να αντιμετωπίζουν συνολικούς λογαριασμούς εκατοντάδων έως και άνω των 1.000 ευρώ, τα οποία υπενθυμίζεται πως έχουν ως διορία για την καταβολή τους την τελευταία ημέρα του ερχόμενου Δεκεμβρίου. Ήδη, αρκετοί από αυτούς οργανώνονται για να αναζητήσουν λύσεις για το πως θα κινηθούν, καθώς τόσο το ξαφνικό και το επιτακτικό των βεβαιώσεων, όσο και το γεγονός πως πολλοί από αυτούς δεν αναγνωρίζουν τις παραβάσεις αυτές, έχει προκαλέσει αντιδράσεις.
Ενάμιση χρόνο έπειτα από την εκλογή του, ειρωνικά ηχεί η δήλωση που -με αφορμή τα Εξάρχεια- είχε κάνει ο Κώστας Μπακογιάννης προεκλογικά, αναρωτώμενος «τι είδους δημοτική αστυνομία θέλουμε; Εισπρακτικό μηχανισμό, να κόβει κλήσεις ή να συνεργάζεται με την ΕΛΑΣ». Φαίνεται πως τα ανείσπρακτα δημοτικά τέλη, η ευρύτερη οικονομική δυσπραγία και τα άδεια ταμεία της δημοτικής αρχής την έκαναν να υπαναχωρήσει πανικόβλητη από τις διακηρύξεις με τις οποίες ανέβηκε στην εξουσία.
Στον Συνήγορο του Πολίτη, συμπολίτες μου…
Αξίζει να σημειωθεί πως κατά σύμπτωση τον περασμένο Φεβρουάριο, με απόφασή του το Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών έκρινε πως οι κλήσεις Τροχαίας και Δημοτικής Αστυνομίας που τοποθετούνται στον ανεμοθώρακα των οχημάτων θεωρούνται πως έχουν επιδοθεί νομίμως. Αφορμή, ήταν μία περίπτωση παραβάτη οδηγού που φέρεται να είχε λάβει δεκάδες κλήσεις για παράνομη στάθμευση τις οποίες δεν είχε πληρώσει. Ωστόσο, για την πολυετή καθυστέρηση των Δήμων στην ενημέρωση των πολιτών σχετικά με οφειλές τους που προέρχονται από την επιβολή προστίμων λόγω παραβάσεων διατάξεων του ΚΟΚ, έχει αποφανθεί με προτάσεις του προς το υπουργείο Εσωτερικών ο Συνήγορος του Πολίτη, σε εντελώς αντίθετη συλλογιστική.
Συγκεκριμένα, τον Οκτώβριο του 2012, ο Συνήγορος κλήθηκε να εξετάσει μεγάλο αριθμό αναφορών πολιτών που διαμαρτυρήθηκαν επειδή έλαβαν γνώση από τους Δήμους για παραβάσεις του ΚΟΚ, περί παράνομης στάσης και στάθμευσης, με καθυστέρηση πολλών ετών από την ημερομηνία τέλεσής τους, ακόμα και μετά από δέκα χρόνια.
«Συνέπεια των ανωτέρω είναι να δημιουργούνται εύλογες αμφιβολίες στους πολίτες τόσο για την τέλεση της ίδιας της παράβασης, όσο και για το ενδεχόμενο να έχει ήδη εξοφληθεί το χρέος, αλλά να μην μπορούν να το αποδείξουν αφού μετά από τόσα χρόνια είναι λογικό να μην έχουν κρατήσει τη σχετική απόδειξη πληρωμής» αναγνώριζε ο Συνήγορος του Πολίτη, υπογραμμίζοντας πως η εν λόγω πρακτική δεν παρέχει στον πολίτη τη δυνατότητα ένστασης κατά της πράξης της παράβασης, ούτε και της εξόφλησης του ποσού του προστίμου στο ήμισυ.
Τότε, προχωρώντας μάλιστα σε προτάσεις προς το υπουργείο Εσωτερικών, ο Συνήγορος του Πολίτη ζητούσε τη νομοθετική ρύθμιση της υποχρέωσης των δήμων της χώρας για βεβαίωση των προστίμων του ΚΟΚ εντός τριών ετών από την ημερομηνία της παράβασης και την κτήση της κλήσης. Επίσης, ζητούσε τη θέσπιση του δικαιώματος του «παραβάτη» για την καταβολή του ποσού του μισού προστίμου σε συγκεκριμένο διάστημα μετά την ημερομηνία λήψης της πρώτης ατομικής ειδοποίησης από τον Δήμο, καθώς το δικαίωμα αυτό έχει απολεσθεί στις περιπτώσεις που ο «παραβάτης» δεν έχει λάβει γνώση της κλήσης την ημέρα της παράβασης. Τέλος, την αντικατάσταση του εντύπου της κλήσης με αυτοκόλλητο που θα επικολλάται στο όχημα.
Λίγα χρόνια αργότερα, τον Μάρτιο του 2014, ο Συνήγορος του Πολίτη θα παρενέβαινε για τη διαγραφή προστίμων που επιβλήθηκαν σε κατόχους ΙΧ αυτοκινήτων από τους δήμους πριν από πολλά χρόνια, έπειτα από αντίστοιχες καταγγελίες που δέχθηκε από πολίτες. Ο Συνήγορος υπέδειξε στους πολίτες να ζητήσουν από τις υπηρεσίες των δήμων αντίγραφα των κλήσεων-πράξεων βεβαίωσης παράβασης οχήματος, προκειμένου να συγκρίνουν τα στοιχεία του οχήματός τους όπως αναγράφονται στην άδεια κυκλοφορίας, με αυτά που αναγράφονται στις κλήσεις. Ακόμα, συνέστησε και να ελέγξουν το περιεχόμενο της κλήσης και κυρίως εάν ήταν όλα τα πεδία αυτής πλήρως συμπληρωμένα.
Όπως αποδείχθηκε έπειτα από τον έλεγχο του περιεχομένου των κλήσεων βάσει των οποίων είχε επιβληθεί το πρόστιμο, οι κλήσεις είτε δεν περιείχαν σωστά τα στοιχεία του οχήματός τους (πχ αριθμός κυκλοφορίας, μάρκα, χρώμα), είτε σε άλλες περιπτώσεις δεν είχε προσδιοριστεί επακριβώς «η θέση του οχήματος σε σχέση με τη περιοχή ισχύος της σήμανσης» (πχ μη αναγραφή του αριθμού της οδού), είτε αποδείχθηκε πως οι κλήσεις δεν περιείχαν άλλα στοιχεία της παράβασης, όπως η ποινή.
Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί πως, όσοι πολίτες το επιθυμούν, έχουν τη δυνατότητα να προσφύγουν στον Συνήγορο του Πολίτη, ο οποίος δίνει τη δυνατότητα ηλεκτρονικής υποβολής και παρακολούθησης της αναφοράς του πολίτη για τέτοιες περιπτώσεις.
Κατά μία ενδιαφέρουσα σύμπτωση σε σχέση με όσα συμβαίνουν τις τελευταίες ημέρες, μόλις την περασμένη Τρίτη και σαν έτοιμος από καιρό, ο υπουργός Εσωτερικών, Τάκης Θεοδωρικάκος, απάντησε σε σχετική ερώτηση του βουλευτή του ΚΙΝΑΛ, Βασίλη Κεγκέρογλου στη Βουλή, πως σύντομα επίκειται ρύθμιση 120 δόσεων για οφειλές σε Δήμους, με απαλλαγή από τόκους και προσαυξήσεις για όσους εξοφλήσουν τα ποσά εφάπαξ. Ωστόσο, μιλάμε για μία «λύση» η οποία προβλέπει για όσους δεν πληρώσουν άμεσα, τόκους και προσαυξήσεις.
Σύμφωνα με πληροφορίες του TPP, το ζήτημα αναμένεται να θέσει στο ερχόμενο δημοτικό συμβούλιο η δημοτική παράταξη της «Ανοιχτής Πόλης», ζητώντας τόσο τη διαφάνεια, με πρόσβαση των πολιτών στις ίδιες τις κλήσεις ώστε να βεβαιωθεί η παράβαση, όσο και με διαγραφή του χρέους έως και κατά 50%, καθώς και καταβολή των υπολοίπων με άτοκες δόσεις.
Σε κάθε περίπτωση, ότι και αν ακολουθήσει, κατόπιν ενός «Μεγάλου Περιπάτου» που «πιλοτικά» κόστισε σχεδόν 2 εκατ. ευρώ και ακυρώθηκε στο Συμβούλιο της Επικρατείας για το προσχηματικό της επίκλησης της πανδημίας για τον επιτακτικό του χαρακτήρα, έπειτα από τον «Χριστουγεννιάτικο Περίπατο» των 600.000 ευρώ για καινούρια στολίδια και 370.000 σε ιδιωτική εταιρεία για τον στολισμό της πόλης, μετά από την απευθείας ανάθεση εργολαβίας συντήρησης και ανάπλασης πλατειών, πεζοδρόμων, κλιμάκων και λοιπών κοινόχρηστων χώρων πρασίνου ύψους 37,2 εκατ. ευρώ στην εταιρεία που δεν έκανε την πιο συμφέρουσα προσφορά στον δήμο, ο δήμαρχος Κώστας Μπακογιάννης αναδεικνύεται σε δήμαρχο της αναλγησίας, της αδιαφάνειας και της προβληματικής διαχείρισης. Και του χρόνου.